Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MATHIAS CHRISTENSEN
Foto: MATHIAS CHRISTENSEN

frokostvaner. Danskerne er meget glade for kødpålæg, især rullepølse og skinke.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi elsker rullepølse og skinke

Kødpålæg er et kæmpe hit på frokostbordet. Men vi burde spise mere fisk og grønt.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skinken og rullepølsen er stadig de pålæg, der ledsager rugbrødet på de danske frokostborde, viser ny undersøgelse. Men danskerne bør spise mere fisk og grønt, mener ernæringsekspert.

En ny undersøgelse fra Landbrug og Fødevarer viser, at vi spiser rigtig meget rugbrød med rullepølse og andet kødpålæg herhjemme, især til frokost. 93 procent af de adspurgte spiser pålæg til frokost og heraf spiser 48 procent kødpålæg, skriver Landbrug & Fødevarers netmedie foodculture.dk.

LÆS OGSÅ

I gennemsnit spiser vi 2,6 skiver kødpålæg hver dag til frokost, og ifølge forbrugerøkonom, Marianne Gregersen, som har lavet undersøgelsen, er det ikke overraskende.

»Jeg er ikke overrasket over tallene. Kødpålæg er en naturlig del af dansk madkultur. Danskerne arbejder løbende på at spise mere fuldkorn, som rugbrød, og der er gode muligheder for at spise magre kødpålæg«, siger Marianne Gregersen, forbrugerøkonom med ansvar for markedsanalyser i Landbrug & Fødevarer.

Væk fra forarbejdet kød
Fødevarestyrelsens nye kostråd til danskerne anbefaler blandt andet, at vi spiser mere rugbrød, flere grøntsager og mindre kød. Det vil sige, at vi også bør spise mindre forarbejdet kød som leverpostej og rullepølse, og kun én skive om dagen, cirka 20 gram, i modsætning til danskernes nuværende 2,6 skiver, som svarer til cirka 45 gram.

Ernæringskonsulent og cand.scient. i human ernæring Per Brændgaard ser derfor et sundhedsmæssigt problem i, at danskerne spiser så meget kødpålæg i forhold til kostrådene.

»Problemet med kødpålæg er, at alt kødpålæg indeholder meget salt og konserveringsmidler såsom nitrit, der kan være kræftfremkaldende. Meget salt og nitrit i kød giver tilsammen en sprængfarlig cocktail, så de, der spiser meget kødpålæg, løber en større risiko for kræft og især tarmkræft«, siger han.

Mikrobiolog og faglig leder på kødprodukter og produktudvikling på Teknologisk Institut Anette Granly Koch mener ikke, at man teknisk kan se så sort/hvidt på salt.

»Der er lavet flere kost og kræft-undersøgelser i USA, hvor forskerne fandt sammenhænge mellem livsstil, indtag af kød og flere sygdomme. Men det kan lige så godt have noget at gøre med, at de spiser for meget. Branchen bruger salt, fordi det giver den rette konsistens og smag, og nitrit er et brandgodt konserveringsmiddel«, siger hun til foodculture.dk.

Hun uddyber, at det er en svær debat, fordi forskningen peger i forskellige retninger, når det kommer til salt, og man kan ikke sige, at det er enten sundt eller usundt. Men det er nødvendigt for holdbarhedens skyld. Og nitrit er rigtig godt til at mindske bakteriesygdomme såsom pølsegift.

Sundere pålæg som fisk og grøntsager

Ifølge ernæringskonsulent Per Brændgaard skal vi væk fra det forarbejdede kødpålæg på frokostrugbrødet. Men der mangler klar viden til danskerne om, præcis hvad der er sundt og usundt i kødpålæg.

LÆS OGSÅ

Derfor læner han sig op ad de nye kostråd, der anbefaler, at danskerne bør spise mindre forarbejdet kød, altså mindre kødpålæg fra køledisken. Hvis danskerne vil spise kødpålæg bør de stege mere fersk kød selv og holde sig til kylling, kalkun og helst fiskepålæg. Helt ideelt anbefaler han dog, at vi tænker ud af kødpålægsboksen.

»Fiskepålæg indeholder også meget salt, så rent ernæringsmæssigt har vi brug for at få skubbet vores forbrug af pålæg over mod mere vegetabilske produkter. Derfor vil jeg foreslå sunde pålæg såsom avocado eller, endnu bedre, hjemmelavet hummus med masser af kikærter«, siger Per Brændgaard til foodculture.dk.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden