påvirkning. Også burgerkunder er påvirkelige, og når ekspedienten i burgerbaren  peger på sundere alternativer, vælger man det sunde.
Foto: JENS DRESLING

påvirkning. Også burgerkunder er påvirkelige, og når ekspedienten i burgerbaren peger på sundere alternativer, vælger man det sunde.

Fødevarer

Ekspedienter påvirker burgerkunder til at købe sundt

Undersøgelse: Hvis kunden oplyses om sunde alternativer, vælger mange det.

Fødevarer

Flere kunder vælger en sundere fastfood på burgerbaren, hvis ekspedienten eller skiltning gør det sunde alternativ synligt og attraktivt.

Det viser en ny undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet af salget på en McDonald’s burgerrestaurant, hvor ekspedienten gjorde kunderne opmærksomme på de sundere valgmuligheder.

Undersøgelsen viser, at der sælges tre gange så mange grove boller, hvis ekspedienten gør opmærksom på, at de findes i sortimentet.

Færre kalorier

Det har blandt andet betydet, at kundernes energiindtag under besøget på burgerbaren gik ned med 13 procent ved den kasse, hvor ekspedienten fortalte om muligheden for de sundere valg i forhold til, hvad der blev spist ved de 'normale' kasser.

Det er især en mindre andel af solgte store menuer, som har betydning her. Til gengæld blev salget af drikkevarer ikke påvirket af, at kunden blev gjort opmærksom på muligheden for at købe kildevand i stedet for sodavand.

LÆS ARTIKEL

DTU Fødevareinstituttet lavede undersøgelsen på en McDonald’s burgerrestaurant i København, hvor salget ved en forsøgskasse blev sammenlignet med salget ved de normale kasser.

Forsøgskassen adskilte sig blandt andet ved et skilt, der viser muligheden for at købe gulerødder som tilbehør. Ekspedienten fortalte desuden om andre muligheder for sundere valg.

Og kunderne blev modsat de normale kasser ikke gjort opmærksom på muligheden for at opgradere til en stor menu. I alt 217 kunder indgik i undersøgelsen.

Salgstal fra de to dages forsøg viste, at måden ekspedienterne spørger kunderne på, påvirker salget af produkter.

Kunderne ved forsøgskassen foretager oftere sundere valg end kunderne ved de normale kasser. Ved forsøgskasserne er salget af grove boller for eksempel tre gange så stort som ved de normale kasser som følge af, at ekspedienten spørger kunderne, om de vil have en grovbolle frem for en almindelig bolle (henholdsvis 5 og 15 procent vælger en grovbolle).

»Set i lyset af den voksende fedmeepidemi er det et mindre, men brugbart skridt i den rigtige retning, at kunderne vælger mindre portioner og sundere alternativer, når de bliver gjort opmærksom på mulighederne. Det er positivt, at deres samlede energiindtag dermed falder«, siger afdelingschef Gitte Gross fra DTU Fødevareinstituttet, som leder SpisVel projektet.

Kunderne giver udtryk for, at de gerne vil have sundere måltider, hvis ændringerne ikke påvirker prisen på produkterne.

For eksempel vil 73 procent af dem gerne have mindre fedt i maden, 68 procent vil gerne have mere frugt og grønt enten i eller til maden, og 64 procent vil gerne have flere muligheder for at vælge mellem brød, tilbehør og lignende.

»Undersøgelsen peger i retning af, at fastfoodrestauranter har mulighed for at påvirke kundernes valg gennem den måde de præsenterer og markedsfører maden på. De sundere valg skal dog gøres synlige og attraktive for kunderne«, fortæller akademisk medarbejder, Anne Dahl Lassen, fra DTU Fødevareinstituttet, som har stået i spidsen for undersøgelsen.

Over halvdelen af kunderne ønsker også måltider, der er dokumenteret sundere - som for eksempel, at de er mærket med nøglehullet.

»Fastfoodrestauranterne kan øge deres forretningsmuligheder ved at tilgodese de kunder, der ønsker sundere måltider og tilbehør. Samtidig kan de hjælpe kunderne med at gennemskue, hvor sundt produktet er eksempelvis gennem nøglehulsmærket. Det er en meget positiv udvikling«, påpeger Gitte Gross.

Dokumentation: Se undersøgelsen: Kundernes adfærd og indtag på en fastfoodrestaurant – resultater fra et eksperimentelt forsøg (pdf) .

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden