Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Protein. Skyr er et de produkter, der fylder mere og mere på danskernes hjemlige menukort. Det islandske mælkeprodukt har lavt fedtindhold og er rigt på protein.
Foto: JOACHIM ADRIAN

Protein. Skyr er et de produkter, der fylder mere og mere på danskernes hjemlige menukort. Det islandske mælkeprodukt har lavt fedtindhold og er rigt på protein.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Protein hitter i indkøbskurven

Danskerne søger den slanke linje gennem proteinholdige produkter.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når danskerne går i supermarkedet, er det oftere og oftere de proteinholdige varer, der ender i kurven.

Æg, hytteost, mandler og det populære islandske mælkeprodukt skir (også kaldet skyr) er nogle af de varer, der sælges i stor stil.

Salget af eksempelvis skyr steg i 2013 til det tredobbelte sammenlignet med året før. Det betyder, at de danske forbrugere har købt mere end 5.000 tons skyr i 2013. Det oplyser COOP til DR.

LÆS OGSÅ

Hos COOP tror de, salget vil stige yderligere. Analysechef Lars Aarup forklarer salget af proteinprodukter ved, at de læner sig op ad populære slankekurer som palæo eller stenalderkost.

»Vi har slet ikke set toppen af det her endnu. Det er kun lige begyndt, tror jeg«, siger han til DR.

Slank med proteiner
De kraftige stigninger i produkter, der er rige på protein sker ifølge sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal, fordi mange mennesker ønsker sig en slankere krop.

»Der er forskning, der peger på, at det er godt, når man skal tabe sig og holde den slanke linje«, siger hun til DR.

Hun mener, at proteinprodukter er lækre, sunde og lette at integrere i de madvaner, som allerede hersker i de danske hjem.

Ekstra protein i mælk

En anden varegruppe, der altid har været populær i de danske hjem er mælk. Og med den nye interesse for protein, har Arla lanceret mælk og andre mælkeprodukter med ekstra protein i.

LÆS OGSÅ

»Danskerne er stadig skeptiske over for tilsatte vitaminer og mineraler. Men når det kommer til protein, så er det noget, som naturligt er i vores mejeriprodukter, og det vil forbrugerne gerne have. Der må vi gerne tilsætte lidt ekstra«, siger kategorichef hos Arla, Mette Færch.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden