Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
CARSTEN ANDREASEN (Arkiv)
Foto: CARSTEN ANDREASEN (Arkiv)

ÆGLØSNING. Ifølge Arla er koldskål den eneste vare i mejerigigantens sortiment, som indeholder æg.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Snart er det slut med buræg i Arlas koldskål

Mejerigiganten vil erstatte 300 ton buræg i sommerspisen med æg fra fritgående høns.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Snart skal du ikke være bange for at spise buræg, når du slubrer koldskål i dig.

Sådan lyder meldingen fra Arla, som fra efteråret vil udskifte de 300 ton buræg, som i dag indgår i mejerigigantens årlige koldskålproduktion. I stedet vil sommerspisen indeholde æg fra fritgående høns.

LÆS OGSÅ

»Det sker som led i en bæredygtighedsagenda, som giver mening for Arla, men også giver mening for forbrugerne«, siger Mette Færch, der er kategoridirektør for yoghurt og koldskål.

Stor efterspørgsel
Beslutningen om æg-skiftet sker efter en massiv efterspørgsel fra kunder, som gerne vil spise koldskål fra karton, men samtidig vil undgå den udskældte ægvariant.

»Generelt efterspørger forbrugerne produkter, som er mere bæredygtige, ligesom de i stigende grad ønsker økologiske produkter. Og det vil vi selvfølgelig gerne imødekomme«, siger Mette Færch fra Arla, som samtidig understreger, at prisen på koldskål ikke stiger som følge af æg-skiftet.

Udmeldingen fra Arla kommer samme dag, som Dyrenes Beskyttelse søsætter en kampagne, der skal få forbrugerne til at droppe produkter med buræg og presse producenter til at udskifte den udskældte ægvariant.

»Som forbruger tænker man ikke altid over, at der kan være buræg i mange produkter. Det vil vi gerne skabe opmærksomhed omkring, så man ikke intetanende kommer til at spise buræg«, siger Britta Riis, direktør hos Dyrenes Beskyttelse.

Win-win-win

Hos dyrevelfærdsorganisationen vækker Arlas holdningsskift derfor glæde, ligesom direktør Britte Riis med tilfredshed har noteret sig, at burgerkæden McDonalds reklamerer med »danske, økologiske æg« i deres morgenmadsmenuer.

»Det er rigtig fint, at de handlende bliver opmærksomme på problemet. De kan jo også bruge det i markedsføringen, og på den måde kommer det både forbrugere, forretninger og dyrevelfærden til gode«, siger hun.

LÆS OGSÅ

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden