Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

doggybag. Det er i høj grad kvinder, der går foran. 46 pct. af kvinderne mener, det er vigtigt, at restauranten skilter med madspild, mens det samme gælder for 33 pct. af mændene.
Foto: SIMON FALS

doggybag. Det er i høj grad kvinder, der går foran. 46 pct. af kvinderne mener, det er vigtigt, at restauranten skilter med madspild, mens det samme gælder for 33 pct. af mændene.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskere vil have restauranter med gratis doggybags

4 ud af 10 vil hellere vælge en restaurant, der aktivt kæmper mod madspild.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mindre portioner, så gæsterne ikke overspiser. Og gratis doggybags, så gæsterne kan tage mad med hjem.

Der findes mange initiativer for at mindske madspild på danske spisesteder, og meget tyder på, at kunderne også efterspørger en aktiv indsats for at mindre mad ender i skraldespanden. Det skriver Landbrug & Fødevarers netmedie foodculture.dk.

Ifølge en ny undersøgelse som industrikoncernen Unilever Food Solutions har fået udarbejdet, prioriterer knap 4 ud af 10 danskere restauranter, der skilter med en aktiv indsats mod madspild.

LÆS ARTIKEL

Undersøgelsen viser også, at 7 ud af 10 danskere i noget eller stort omfang gerne bidrager til at reducere madspildet i det danske samfund. Og her kan restauranterne være en metode.

»Vi ved fra en tidligere rapport at ikke bare danskere, men forbrugere i en række lande foretrækker restauranter, der arbejder aktivt med at reducere madspild. En ting er at kokke og restauranter gerne vil gå op i madspild for at spare penge, men det er jo fantastisk, at også forbrugerne lægger pres på«, siger Stine Hansen, marketingmanager hos Unilever Food Solutions.

Kvinder går foran

Resultaterne fra undersøgelsen peger på, at det i høj grad er kvinder, der går foran. 46 pct. af kvinderne mener, det er vigtigt, at restauranten skilter med madspild, mens det samme gælder for 33 pct. af mændene.

»Madspild er en kvindeting. Måske fordi kvinder går mere op i bæredygtighed, men det er en klar tendens. Samtidig kan vi også se, at jo ældre generationer, jo mere går folk generelt op i madspild. Det kunne være fordi, de har oplevet krig og krise på en anden måde end de yngre generationer, og derfor kan det være hjerteskærende at smide mad ud«, siger Selina Juul, initiativtager til forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad.

Kun få restauranter skilter med løsning

Uanset hvem, der trækker læsset, er der i øjeblikket, ifølge restauranternes brancheorganisation Horesta, mange danske restauranter, der gør en indsats for at bekæmpe madspild. Til gengæld er der kun et fåtal, der skilter med det.

»Vi er ikke tilhængere at, at restauranter og steder skal tvinges til at oplyse, om de arbejder med madspild. Det skal snarere indgå i en naturlig måde for restauranten at kommunikere med gæster. Eksempelvis ved selv at tilbyde kunderne doggybags«, siger Tine Skriver, fødevarechef hos Horesta.

»Der er ingen tvivl om, at der er kommet mere opmærksomhed om madspild de senere år, men pointen er, at kampen mod madspild er én blandt mange måde at nedbringe miljøbelastningen på. Derfor synes vi, det kan være hensigtsmæssigt have et mærke som green key, der favner bredt og sikre langsigtet indsats«, siger Tine Skriver.

Café på Østerbro kæmper mod madspild

Et af de steder, der har gjort kampen mod madspild til en del af fundamentet, er Charlottehaven, en café på Østerbro.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Caféen skilter ikke med sin indsats mod madspild. Kampen imod madspild skal hellere være en holdning, der kommer til udtryk til daglig.

»Vi forsøger at give mindre portioner, så folk ikke overspiser. Hvis det er en buffet sørger vi for at fylde op undervejs. Tilsvarende bager vi hellere 50 end 100 boller fra start. Herefter har vi en model, hvor vi bager mere løbende, fordi det kun tager 7 minutter at bage nye boller«, forklarer Kristian Vøttrup, food and beverage manager hos Charlottehaven, og tilføjer, at skulle der alligevel være gæster, der ikke kan spise op, tilbyder restauranten gratis doggybags.

Selv om Charlottehaven ikke har nogen mærkater siddende i vinduet, ville Kristian Vøttrup bestemt være interesseret, hvis der fandtes en certificering mod madspild. Og det gør der muligvis inden længe, fortæller Jean-Luc Frast, forretningsudviklingschef i Daka, der genanvender organiske biprodukter.

»Vi er en række partnere, der inden længe lancerer en ny certificeringsordning for de restauranter, der gerne vil skilte med, at de gør en aktiv indsats for at mindske madspild. Der er allerede en stor interesse på området, og doggybags er et godt eksempel på et fremragende initiativ. Det er dette gode arbejde, vi gerne vil løfte endnu videre«, siger Jean-Luc Frast til foodculture.dk.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden