Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kundekamp. Grønthandler Muhammed Hassoun mærker krisen, men er heldig at have faste kunder, »og så tilbyder jeg også nogle anderledes varer end supermarkederne«, siger han og slår en kundes varer ind med et »63 kroner – 60 for dig«.
Foto: Ditte Valente

Kundekamp. Grønthandler Muhammed Hassoun mærker krisen, men er heldig at have faste kunder, »og så tilbyder jeg også nogle anderledes varer end supermarkederne«, siger han og slår en kundes varer ind med et »63 kroner – 60 for dig«.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi køber ikke grønt hos grønthandlerne mere

Antallet af grønthandlere styrtdykker, og omsætningen mere end halveret siden 2008.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Har du oplevet, at din lokale grønthandel pludselig er tømt for inventar og i stedet udsmykket med et skilt, hvorpå der står: ’Butik udlejes’?

Du er ikke alene.

Fra 2008 til 2012 faldt antallet af grønthandler fra 408 til 325, og intet tyder på, at udviklingen har ændret sig.

LÆS ARTIKEL

Ifølge Dansk Erhverv er det i løbet af de sidste ti år blevet svært for de lokale grønthandlere og specialbutikker generelt at konkurrere med supermarkedernes billigere priser, voksende sortiment og udvidede åbningstider, og siden årtusindskiftet er omsætningen for frugt- og grøntbutikker dykket med hele 62 procent.

»På landsplan bliver der færre enheder, og det er de mindste og svageste, der lukker først. Det sker især i de tyndere befolkede områder, hvor der ikke er omsætning til at drive specialforretninger, og der kommer de desværre nok til at dø ud«, vurderer markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft.

Prisbevidste danskere

Finanskrisen har forstærket nedgangen, under hvilken danskernes prisbevidsthed er trådt i karakter.

En bevidsthed, der er så stor, at danskernes forbrug inden for detailhandel er faldet drastisk med 12,6 procent de sidste syv år.

Kun seks EU-lande har haft en dårligere udvikling i detailomsætningen end Danmark, herunder Spanien og Grækenland, oplyser Dansk Erhverv.

I perioden fra 2008 og til nu er discountkæderne af samme grund gået markant frem, og ifølge Henrik Hyltoft udgør discount i dag over en tredjedel af markedet på dagligvaresiden.

»Det er en markant stigning, og når discount vinder frem, går det også ud over grønthandlerne«, siger han og tilføjer, at grønt de seneste år i øvrigt også er blevet et vigtigt trækplaster for supermarkederne.

I 2012 foregik 94 procent af salget af frugt og grønt fra dagligvarebutikker, mens kun 5 procent skete fra frugt- og grønthandler, oplyser Dansk Erhverv.

Ifølge Henrik Hyltoft er det ikke tilfældigt, at supermarkederne og discountkæderne profilerer sig på netop frugt og grønt:

»Hvis man for eksempel kigger i en tilbudsavis, står der ofte: ’Vi er Danmarks største grønthandel’ eller ’Størst på økologi’. De store kæder ved, at frisk frugt og grønt er et konkurrenceparameter, for danskerne forventer at få det, og så kan det være svært at differentiere sig som grønthandel«, siger han.

Hård konkurrence

En af de grønthandlere, som de seneste år har oplevet svære tider, er Mahmod Elabassi.

Han sidder i baglokalet i sin frugt- og grøntbutik på Nørrebro med et telefonrør ved øret. Ud over et par medarbejdere er han alene.

Der er ingen kunder at finde i den lille biks, der ellers byder indenfor med et farverigt frontparti af frugt og grønt.

Han har haft butikken i 23 år, men i løbet af de sidste fem år er flere og flere kunder gået forbi, og omsætningen er dalet med 25-30 procent, fortæller Mahmod Elabassi fra sin plads på taburetten.

Kunderne har han mistet til de store supermarkedskæder, som ligger et stenkast herfra.

»Jeg har åbent fra klokken 9 til 20 hver dag, men supermarkederne er begyndt at have åbent til klokken 22 og 24, og det er hård konkurrence, også efter at de har udvidet varesortimentet«, siger Mahmod Elabassi og tilføjer, at han kender mange i branchen, som har måttet dreje nøglen om.

Mahmod Elabassi starter dagens dont med at hente friske forsyninger på Grønttorvet i Valby. Også der kan nedgangen mærkes, hvor han skønner, at antallet af sælgere i grøntdelen er svundet gevaldigt ind fra omkring 40 til 10-15 styks.

Det er en udredning, som direktør for Grønttorvet Jens Faarup godt kan genkende:

»Den aktivitet, vi har på grøntsiden til de små butikker, er en smule dalende. Der sker mere inden for de varer, som leveres direkte til enten større eller mindre kæder; det er der ingen tvivl om«, siger Jens Faarup og forklarer videre, at især cateringfirmaer, som leverer til hotel- og restaurationsbranchen, er begyndt at optage en stor del af arealet på Grønttorvet, hvor der før var grønt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Specialiteter er vigtige

Et andet sted på Nørrebro, nærmere betegnet grønthandelen Hind Marked i Blågårdsgade, har ejer Muhammed Hassoun travlt med at lange rabarber, madbananer og fladbrød over disken.

Det har han gjort de sidste 30 år, og køen er stadig lang i den lille biks, hvor kunder summer rundt i en sød duft af røgelse.

Muhammed Hassoun er nemlig heldig at have faste kunder, »og så tilbyder jeg også nogle anderledes varer end supermarkederne«, siger han og slår en kundes varer ind med et »63 kroner – 60 for dig!«.

Alligevel kan han godt mærke, at omsætningen også i hans butik har været bedre end nu, og at konkurrencen fra de store kæder er skærpet til.

»Det er dovenskab. Det er blevet lettere for folk at handle ind i supermarkederne«, siger han.

Han tillægger dog også de lokale grønthandlere selv en del af ansvaret:

»Der er mange, som bare arbejder for at arbejde, og som ikke fornyer sig og følger med deres kunder. Det er vigtigt at tilbyde dem noget særligt«, siger han og fremhæver selv sin egen hjemmelavede hummus som et af butikkens vartegn.

Modreaktion på vej

Netop det med at specialisere sig og tilbyde noget ekstraordinært er ifølge Henrik Hyltoft helt afgørende for specialforretningerne, hvis de skal konkurrere med de store kæder. Dog aner han en positiv modreaktion på finanskrisens discountbølge i det fjerne.

»Det er blevet smart at købe lokale varer, og det kan måske hjælpe med at sikre de lokale handlende og give dem en mulighed for at differentiere sig fra de større kæder«, siger han.

Også Jens Faarup fra Grønttorvet ser lyst på fremtiden:

»Jeg tror, det vender, for folk vil gerne have nærheden i gadebilledet og nogle ordentlige kvalitetsprodukter, og så er de begyndt at tro på økonomien igen«, siger han.

Hos Coop Danmark, som blandt andet dækker over kæderne Irma, SuperBrugsen og Fakta, har man også opsnappet en fornyet efterspørgsel på mere unikke varer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Af samme grund planlægger Coop i nær fremtid at få flere lokale varer ind i deres kæder med undtagelse af Fakta, fortæller Informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

At Coop på den måde indtager en del af grønthandlernes territorium, ser Jens Juul Nielsen dog ikke som noget problem for de lokale:

»Vores butikker er jo selvbetjente, så man får stadig en anden oplevelse ved at gå til sin lokale grønthandel«, siger han.

Hvor meget den formåede fremgang kommer til at udgøre af det samlede marked i fremtiden, tør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv ikke gætte på, men han vurderer, at de små grønthandler trods bedre tider »nok fortsat vil forblive en niche«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden