Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

stigning. Målt i både omsætning og mængder er salget af økologisk kød steget med 21 procent på et år.
Foto: JAN GRARUP

stigning. Målt i både omsætning og mængder er salget af økologisk kød steget med 21 procent på et år.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Salget af økovarer stiger og priserne falder

Salget af især økologisk kød, frugt og grøntsager stiger, viser nye tal.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Salget af økologi udgjorde sidste år 6,2 milliarder kroner, hvilket er seks procent mere end året før målt i løbende priser.

Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Stigningerne ses især inden for kød samt frugt og grøntsager. De største varegrupper er fortsat mælk, ost og æg, der udgør 35 procent af den samlede omsætning, samt frugt og grøntsager med tilsammen 23 procent.

Støtte til økologi

Økologien modtager hvert år omkring 400 millioner kroner i støtte med henblik på at fordoble økologien i 2020.

»Derfor er jeg rigtig glad for, at danskerne igen i år lægger flere øko-varer i indkøbsvogne. Det er et imponerende øko-spring, der er sket i vores indkøbsvaner«, siger fødevareminister Dan Jørgensen (S) i en pressemeddelelse.

LÆS ARTIKEL

Målt i tons er salget steget hele otte procent, da priserne i de fleste varegrupper faldt sidste år.

Salgsværdien af økologiske fødevarer estimeres til 7,6 procent af det samlede salg af fødevarer i supermarkeder og varehuse i 2014 mod 7,2 procent året før.

Målt i både omsætning og mængder er økologisk kød steget med 21 procent og udgør nu 508 millioner kroner, svarende til 8 procent af den samlede omsætning af økologiske varer i supermarkeder, varehuse og lignende.

Målt i mængder er salget af frugt og grøntsager steget med 21 procent, da priserne i gennemsnit faldt i 2014.

»Når danskerne har købt 43 procent mere øko-svinekød og 21 procent mere frugt og grønt, så mener jeg, at det er, fordi økologi er blevet billigere i butikkerne. Samt at vi for eksempel tænker mere over, hvilket liv vores koteletter har levet, og at vi ikke vil have pesticidrester i vandhanen«, siger Dan Jørgensen.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden