Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Rune Pedersen
Foto: Rune Pedersen

Farvepift. Lidt frisk frugt pynter på myslien.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan spotter du kaloriebomberne i mysliposen

Hvor sunde de populære morgenmadsprodukter er, afhænger helt og aldeles af mikset mellem grove gryn, nødder, tørrede frugter og tilsat sukker, lyder det fra ernæringseksperter.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

At spørge, hvor sundt det er at spise mysli, er nogenlunde lige så diffust som at spørge, hvor hårdt det er at dyrke motion.

»Man kan ikke sige noget generelt om, hvor sund mysli er, for det kommer helt an på, hvordan den er sammensat«, siger Sisse Fagt, der er seniorrådgiver hos DTU Fødevareinstituttet og forsker i danskernes kostvaner.

Oftest vil det være et højt indhold af havregryn og andre fuldkornsgryn og flager, der trækker mysliposen i den sunde retning, mens sundhedsværdien af tørret frugt, frø og nødder er mere diskutabel, forklarer hun.

LÆS ARTIKEL

»Tørret frugt kan også være godt, men selvfølgelig kan frugtsukkeret være med til at gøre myslien mere usund. Og når det kommer til det, jeg kalder fuglefrø, altså for eksempel solsikkekerner og nødder, får man nogle sunde fedtstoffer, men altså også kalorier med i købet«, siger hun.

I den helt usunde ende befinder det tilsatte sukker og chokolade sig. Derfor kan det være en god idé at undgå de knasende og crunchy myslivarianter, som typisk er ristet sprøde i sukker eller honning.

»I det hele taget har vi ikke brug for så meget sukker og slet ikke fra morgenstunden, hvor det kan bidrage til et ustabilt blodsukker og efterfølgende træthed. Det er en myte, at vi har brug for sukker til hjernen for at fungere – kroppen kan sagtens nedbryde kulhydraterne til det sukker, vi har brug for«, lyder det fra Sisse Fagt.

Et spørgsmål om portionen

Det er imidlertid ikke kun sammensætningen af ingredienser, men i høj grad også mængden af mysli, der afgør, hvor sundt det er på morgenbordet.

»Hvis man bruger det som drys på yoghurt, spiser man som regel en noget mindre portion, end hvis man spiser mysli som fuldendt måltid med mælk på«, siger ernæringsekspert Preben Vestergaard Hansen, der underviser på Professionshøjskolen Metropol i København.

En voksen portion mysli med moderat sukker- og fedtindhold overhældt med mælk kan således hurtigt blive mere usund end et par skefulde sød, honningristet mysli på toppen af en portion fedtfattig yoghurt eller skyr.

Helt overordnet er det dog mængden af tilsat sukker samt sukkeret fra det tørrede frugt, der afgør sundheden i en mysli.

Ikke sundere end slik

I Politikens test af otte forskellige slags mysli, der alle indeholder frugt, svinger sukkerindholdet fra 6 til hele 24 procent.

»Kaloriebomberne ligger i den tørrede frugt og nødderne. Og når vi taler mysli med sukkerindhold på omkring 20 procent, kan du nærmest lige så godt hælde slik på din yoghurt. Selv om det kommer fra tørret frugt, er der ikke noget sundt over det i de mængder«, siger Preben Vestergaard Hansen.

Han opfordrer til, at man spiser en moderat portion sukkerfattig mysli – gerne anprist med Nøglehulsmærket og Fuldkornsmærket – kombineret med frisk frugt og et magert mælkeprodukt.

Mindre frelste alternativer kan imidlertid også gå an:

»Det at spise morgenmad er bedre end ikke at spise noget, næsten uanset hvad man så spiser«, siger ernæringseksperten fra Professionshøjskolen Metropol.

Apropos alternativer fastslår Sisse Fagt fra DTU Fødevareinstituttet, at mysli langtfra er det sundeste morgendrys.

»Havregryn vil altid være at foretrække. Det er den rene vare og 100 procent fuldkorn. Det er genialt. Og så er det jo billigt«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden