Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Foto: Jens Dresling
Fødevarer

Virksomheder begynder at se fordele i at udvikle øko-varer

Arla, Danish Crown og Carlsberg og mange andre skruer op for produktionen af alt fra økologisk ost og babymad til færdigretter og øl.

Fødevarer

Salget af økologiske varer udvikler sig nu så hurtigt, at danske virksomheder kan se en fordel i at udvikle flere produkter til øko-hylderne.

Sådan lyder meldingen fra en række danske virksomheder, heriblandt mejerigiganten Arla, som har en lang erfaring med økologiske mælkeprodukter.

»Målgruppen og forbrugergruppen for økologi bliver større og større. Det har været meget fokuseret på mælk, men nu er fokus mere og mere på andre produkter«, siger Tomas Pietrangeli, direktør for Arla Danmark.

Han ser nogle klare kommercielle værdier i at udvikle nye økologiske produkter, blandt andet indenfor oste. Her er 3-4 procent af salget økologisk, mens økomælkesalget fylder 30 procent af mælkesalget.

»Derfor ser vi et kæmpe potentiale. Babymad mangler faktisk også i høj grad økologiske varianter. Vi har desuden lanceret nye on-the-go-produkter, fx økologisk drikkeyoghurt og ostehaps«, siger direktøren.

Fra bøvl til bonus

I løbet af det seneste år har danskerne samlet set købt ti procent mere økologi, men frugt og grønt er steget med 35 procent, kød med 25 procent og confecture (slik) med 20 procent. Snart køber mere end hver anden dansker økologisk hver uge, oplyser Økologisk Landsforening på baggrund af salgstal fra hele landet.

Arla har været med på øko-bølgen længe, men andre virksomheder begynder først nu ved at kunne se fordelene ved økologisk produktion, siger Økologisk Landsforenings markedschef, Henrik Hindborg.

»Det har været set som noget bøvl, at producere økologisk. Man skal jo stoppe produktionen, rense hele maskineriet og så køre en ny produktion. Men nu er mange virksomheder begyndt at se, at de kan tjene penge på økologien«, siger Henrik Hindborg, og peger på , at de økologiske forbrugere er gode kunder, fordi de går op i mad.

Supermarkedskoncernen Coop har presset på for at få de store brødproducenter til at lave økologisk brød, fortæller markedsdirektør Jens Visholm.

»Vi er nødt til at sætte ting på dagsordenen, det kommer ikke nødvendigvis af sig selv at virksomhederne tænker i økologiske produkter. Der ser vi det som vores rolle at være formidler«, siger Jens Visholm.

Han undrer sig dog lidt over, at brødfabrikkerne ikke selv har grebet ud efter de økologiske kunder noget før.

»Da vi fik økologisk brød ind på hylderne, kunne vi se, at der var en enorm efterspørgsel på det«.

Svinebønder lægger om

Danish Crowns datterselskab Friland drømmer om at udvikle nye produkter til øko-markedet. Men produktionen kan ikke følge med efterspørgslen, selv om det er begyndt at vende, fortæller Rune Jungberg Pedersen, kommunikationschef i Friland.

»Vi har haft det kæmpestore problem, at vi har haft en enorm mangel på økologisk kød. Det sætter jo en solid opbremsning i gang, også for mange udviklingsprojekter. Friland har kunnet sælge 50-100 procent mere økologisk kød, end vi reelt havde«, siger Rune Jungberg Pedersen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Friland tilbyder derfor svinebønderne hjælp til at omlægge til økologi. Blandt andet med et materiale, som med kunder som supermarkedskoncernen COOP i ryggen kan forklare banken, hvorfor det er en god ide at omlægge til økologisk drift.

»Nu begynder det så småt at vende, og vi får flere økologiske slagtesvin. Når vi først kan følge med efterspørgslen, vil vi selvfølgelig gå i gang med at kigge på nogle eventuelt nye initiativer«, siger kommunikationschefen.

Ølproducent: Kunder forventer økovarer

Både Carlsberg og Royal Unibrew har lanceret økologiske øl sidste år og i år. Det var på tide for Royal Unibrew, mener analysechef Kasper Andreasen.

»Det har været så oplagt for os at lave en hverdagsøl, som var økologisk, at det er mærkeligt, at det ikke er sket før. Vi kan se på salget, at kunderne tager virkelig godt imod den, og at vi har ramt et stort ønske hos forbrugerne«, siger Kasper Andreasen, som fortæller, at en del af de ivrige aftagere findes blandt hoteller, restaurationer og cafeer.

Forud for lanceringen har Royal Umibrew undersøgt, hvordan forbrugerne har flyttet sig i forhold til økologi. Og mange ser det som en selvfølge, at der bør findes en økologisk variant.

»Selv under finanskrisen blev økologien ved med at være i vækst. Vi har set, at alle de andre dagligvarer er ræset derudaf. Så vi mente, at det var på tide, at der kom en økologisk øl, der ikke koster alt for meget ekstra«, siger Kasper Andreasen.

Carlsberg lancerede Tuborg Rå ved flere sommerfestivaller i 2014, og tror på økologien sammen med det naturlige udtryk. Rå er lavet som en ufiltreret øl, for det er ikke nok bare at komme med en økologisk øl, mener marketingdirektør for innovation i Carlsberg, Pernille Arnt.

»Vores mål er at skabe vækst i kategorien økologisk øl. Tuborg Rå rammer bredere i markedet, men blandt andet også den voksende forbrugergruppe, der ønsker økologisk alternativ«, siger Tine Arnt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Økologien er gået fra at være en niche til at være mainstream, mener en række af virksomhederne. Og ifølge kædedirektør i discountkæden Kiwi, Carsten Hansen, er der gode grunde til, at stadig flere ser en fordel ved at satse økologisk.

»Det danske dagligvaremarked har været i nulvækst i fire-fem år. Alle - også producenterne - leder efter vækstområder, og meget tyder på, at økologien bliver ved med at være i vækst«, siger Carsten Hansen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce