0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

En skyr, skyr verden: Ikke siden Kærgården og minimælken har Danmark set en større succes

Mens Arla ’kniber sig i armen’, advarer ernæringseksperter mod et eksploderende udvalg af knap så sunde skyrprodukter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

SKYR. Skyrens succes skyldes i høj grad dens kombination af lavt fedt- og højt proteinindhold.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Skyr med vaniljesmag. Skyrsmoothies. Smørbar skyr. Og skyr naturel i 1-kilos dunke. Blot 4 ud af i alt 20 skyrprodukter alene fra Arla. 3 mere er på vej allerede til efteråret og endnu flere i starten af 2017. En rundringning, Politiken har foretaget til Arla, Coop og Rema 1000 afslører, at det sure, fedtfattige, proteinrige mælkeprodukt med oprindelse i Island er en af vor tids største madrevolutioner.

»Skyr er en eventyrhistorie for os. Vi har knebet os i armen de sidste par år. At vi har været så heldige og så dygtige«, siger Jakob Knudsen, landedirektør i Arla, og tilføjer: »Hvis vi kigger tilbage på de sidste 10 år, er skyr det største, der er sket for mejeribruget overhovedet«.

Tal fra Arla viser en eksplosiv stigning i skyrsalget. Fra lidt over 50 tons om ugen i januar 2013 til mere end 550 tons i januar i år – en tidobling af markedet på 3 år. På samme måde seksdoblede Rema 1000-kæden omsætningen på skyrprodukter fra 2012-13 og fordoblede den fra 2013-14.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere