Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

VAREDEKLARATION. Kampagnen om at få kalorier på menuen er et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen.
Foto: Jacob Ehrbahn

VAREDEKLARATION. Kampagnen om at få kalorier på menuen er et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Total kalorieforvirring: Vi aner ikke, hvor mange kalorier der er i en burger

Danskerne er snotforvirrede, når det kommer til antallet af kalorier i fastfood, fortæller Tænk.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvor mange kilokalorier er der i en croissant fra 7-Eleven? Et sted mellem 20 og 3.000 svarer deltagerne i en undersøgelse, foretaget af Forbrugerrådet Tænk blandt 1.138 danskere.

Undersøgelsen viser ifølge interesseforeningen, at der hersker total forvirring om, hvor mange kalorier der egentlig er i de hurtige måltider, der kan købes på restauranter og caféer.

Derfor vil Forbrugerrådet Tænk og tre andre foreninger have kalorieangivelser på menuerne. Helst frivilligt.

LÆS ARTIKEL

Forbrugerrådet Tænks undersøgelse viser, at under en tredjedel ved bare nogenlunde, hvor mange kalorier der er i eksempelvis en Big Mac-menu fra McDonald's. Det samme gjaldt for en stribe andre måltider.

»Forbrugerne fejlvurderer generelt, hvor mange kalorier der er i den fastfood, de køber. Det betyder, at forbrugerne ikke er klar over, hvor mange kalorier de får, når de spiser. Derfor så vi rigtigt gerne, at restauranter, tankstationer og juicebarer sætter kaloriemærkning på menuen, så forbrugerne kan lave et informeret valg«, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram.

Kampagnen om at få kalorier på menuen er et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen.

»Det er helt op til den enkelte forbruger, hvor meget han eller hun har lyst til at spise. Men vi ved, at når der er kaloriemærkning, så tænker forbrugerne mere over indholdet og spiser mindre. Næsten halvdelen af alle danskere er overvægtige, hvilket øger risikoen for en stribe sygdomme. Mærkning vil være en let måde at gøre noget ved det problem på«, siger Lars Pram.

Hos Horesta, restaurationsbranchens forening, mener man langt fra, at det er en 'let' måde.

»Vi synes, at de restauranter, der har lyst, kan kaloriemærke. Men vi er ikke enige i, at det skal være obligatorisk. Det vil være en enorm administrativ byrde, hvis restauranter, caféer og andre skulle vide præcist, hvor mange kalorier der er i ethvert måltid mad. De er jo forskellige og tilpasses hele tiden«, siger fødevarechef i Horesta, Tine Skriver.

Hun fortæller samtidigt, at den fysiske mærkning på skilte bliver mindre og mindre vigtig.

Den elektroniske udvikling betyder, at gæsterne i fremtiden vil bestille og sammensætte deres egen menu og få kalorieoplysningerne digitalt.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden