Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når vi køber økologi, vil vi have danske varer

Sprøjtegifte, klima og dyrevelfærd får os til at købe mere økologi, viser undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.

Fødevarer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Drømmen om et bæredygtigt klima, usprøjtede marker og husdyr, der har haft det godt, før vi spiser dem, er de væsentligste årsager til, at stadig flere af os lægger flere økologiske varer i indkøbskurven.

I løbet af de seneste fem år er andelen af danskere der køber økologisk støt steget, så 7 ud af 10 nu siger, at de 'ofte' eller 'nogle gange' køber økologiske varer. Samtidig er andelen af mennesker, der aldrig køber økologi faldet fra 10 til 6 procent af befolkningen.

Det viser en markedsanalyse af vores forbrug af økologiske fødevarer fra Landbrug & Fødevarer. En gang om året siden 2013 har brancheorganisationen spurgt danskerne om deres holdning til og indkøb af økologi. For første gang i år er forbrugerne også blevet spurgt, om det betyder noget for os, hvilke lande de økologiske varer kommer fra. Og det gør det, viser svarene.

Øl må gerne komme fra udlandet

Hele 60 procent af den voksne befolkning over 30 år, siger at det har stor eller meget stor betydning, at varerne er danske. Det er dog ikke alle varers oprindelse, vi finder lige vigtige. Øl, sodavand, kolonial og ost gerne må komme fra andre lande, hvor der også ofte er spændende varer at finde.

Til gengæld siger næsten 80 procent af de adspurgte, at øko-æggene skal være danske. Og mellem 50 og 70 procent foretrækker også danske mælkeprodukter, grøntsager og fjerkræ, siger de i undersøgelsen, som er fortaget af analyseinstituttet Norstat blandt 1004 danskere mellem 18 og 70 år.

Vi ved fra andre undersøgelser, at nationalitet får en større og større betydning i hele verden. Der er kommet mere fokus – også i medierne – på, at man skal købe lokale varer, og det bliver folk påvirket af. Man vil gerne støtte sit lokalsamfund og vores samfundsøkonomi, og man føler, man bidrager til et bedre klima, fordi den kortere transport af varerne er bedre for miljøet«, siger Christie Nielsen, der er markedsanalytiker ved Landbrug & Fødevarer og står bag årets øko-analyse, og fortsætter:

»Et andet vigtigt aspekt er, at danskerne stadig har tillid til, at vi har en større fødevaresikkerhed, færre sprøjtemidler og bedre produktion herhjemme. Danmark var for eksempel et af de første lande, som havde salmonellafri æg og fjerkræ«.

Pris har stor betydning

Årets analyse viser også, at økologi fortsat er mest populært i landets større byer med hovedstaden som klar vinder. I Region Nordjylland og Region Sjælland er der længst mellem økovarerne på kassebåndet. Her svarer hele 30 procent, at de sjældent køber økologiske varer.

På tværs af geografi er det fortsat økonomien, der er afgørende, når økologi vælges til og fra. Omkring tre ud af fire svarer, at varerne skal være billigere, hvis de skal købe mere økologi. Det er mere end 10 procent færre end for fem år siden. Til gengæld nævner flere nu, at de ønsker større variation af økologiske varer, og at varerne skal være mere friske, hvis de skal købe flere af dem.

»Folk har fået lidt bedre råd, og i takt med at de er blevet mere opmærksomme på at have et mere ansvarligt forbrug, er de også blevet mere villige til at betale mere for varerne. Det kan også have indflydelse, at detailhandlen har sat priserne ned på mange økologiske varer«, vurderer markedsanalytiker Christie Nielsen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De adspurgte danskere siger i analysen, at det er grøntsager, de oftest køber økologisk. Dermed overhaler grønt både æg og mælkeprodukter, som ellers var den mest købte økologiske varekategori for fem år siden.

Seneste tal fra Danmarks Statistik viser da også, at salget af økologisk frugt og grønt er vokset med 26 procent fra 2015 til 2016 og udgør nu 29 procent af det samlede økosalg. På bare et år er det samlede økosalg steget med 14 procent, så næsten hver tiende solgte vare herhjemme nu er økologisk.

»Der er ikke noget, der tyder på, at det reelt er gået tilbage for salget af økologiske mælkeprodukter, så når danskerne selv oplever det sådan, kan det være, fordi udbuddet af økologiske mælkeprodukter er blevet større, så man tænker måske ikke længere over det, når man griber ud efter mælken, siger Christie Nielsen.

Hun forventer, at de seneste fem års stigning i salg af økologi vil fortsætte, og at butikkerne vil tilbyde flere og flere produkter på hylderne.

»Vi kan se allerede, at der ikke bare er en økologisk agurk men flere forskellige at vælge imellem. Det er lykkes økologi at løbe med den bold, der hedder ansvarlighed, selv om konventionel produktion på en række områder kan være lige så god. Så vi ser ingen grund til at tendensen ikke skulle fortsætte«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden