Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

SKRAMMET. Ny racercykel fik voldsom behandling, da den var til første service. Privatfoto

Forbrugerpanelet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørg forbrugerpanelet: »Min cykel kom tilbage fra smeden med skrammer«

Hvad er mine rettigheder, når jeg indleverede en ny cykel til service og har fået den tilbage med skrammer, spørger en læser.

Forbrugerpanelet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lise Hofman-Bang:

Min søn leverer sin nye dyre racercykel til første service hos en lokal cykelhandler. Han påtaler en knirkelyd fra kranken eller lejerne i kranken. Eftersyn/service udføres, og intet unormalt findes. Det koster 300 kroner og er en o.k. pris.

Da min søn kommer hjem med cyklen, opdager vi, at kranken bærer tydeligt præg af en voldsom behandling – og jeg leverer cyklen tilbage dagen efter, udtrykker min utilfredshed og beder om udbedring/udskiftning.

Da jeg henter cyklen igen (se foto), er skaden forsøgt udbedret, men bestemt ikke perfekt.

Hvad er mine rettigheder? Jeg mener jo, at når man leverer en fin, næsten ny racer til service, må man forvente at få den tilbage i samme stand.

Jakob Steenstrup, jurist, Forbrugerrådet Tænk:

Som jeg læser dit spørgsmål, er cyklen købt for mindre end 2 år siden. Her skal du være opmærksom på, at der er 2 års reklamationsret, hvilket indebærer en mulighed for at klage til forhandleren, hvis der er noget galt med cyklen, som ikke skyldes hårdhændet brug, manglende vedligehold eller lignende fra din søns side.

Med andre ord vil forhandleren inden for de første 2 år være forpligtet til – uden beregning – at rette op på eventuelle fejl/mangler ved cyklen, eksempelvis problemer med kranken, som måtte skyldes en produktionsfejl, uhensigtsmæssig materialesammensætning eller lignende.

LÆS OGSÅ

Da din søn tilsyneladende har henvendt sig til en anden cykelhandler end den, som solgte cyklen, antager jeg dog, at der ikke som sådan har været fejl/mangler ved cyklen, men at knirkelydene har været et udslag af behov for almindeligt og forventeligt ’serviceeftersyn’.

I det tilfælde er det, som du skriver, selvfølgelig helt efter bogen, at der tages penge for udførelsen. Umiddelbart lyder 300 kroner heller ikke urimeligt. Det forudsætter naturligvis, at der ikke sker skader på cyklen, hvilket umiddelbart ser ud til at være tilfældet, eftersom forhandleren har forsøgt at foretage udbedring, dog tilsyneladende uden et tilfredsstillende resultat.

Jeg kan ikke ud fra det oplyste konkludere, om cykelhandleren har påført cyklen en skade af betydning, som der ikke er rettet tilstrækkeligt op på. Hvis det er tilfældet, er dine rettigheder, at der kan være mulighed for at kræve erstatning samt tilbagebetaling af de 300 kroner, hvis eftersynet i øvrigt har været uden værdi. Jeg vil dog anbefale dig i første omgang at udtrykke din utilfredshed endnu en gang og se, om ikke I kan nå til enighed om en fornuftig løsning på det hele.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Forbrugerpanelet eller Forbrug&Liv, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden