0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vi genkender julen på duften

Mennesket genkender dufte bedre end smage. Forretningerne vil gerne overbevise vores sanser om, at nu er det altså jul.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
RUNE PEDERSEN
Foto: RUNE PEDERSEN
Jul
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Jul
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Poser, pakker og kartoner
Hverken han eller Jan Grøndahl kan give nogle eksempler fra julens verden, men Grøndahl oplyser, at det næste skridt inden for duftmarketing højst sandsynlig vil være duftende emballage – altså poser, pakker og kartoner, der lugter af det, der er indeni.

»Det kunne da være en god idé at bygge duften af kanel ind i poserne med brunkager«, konstaterer han.

Mens resten af fødevareindustrien kæmper med konstant at opfinde nye produkter, er der anderledes konservative tilstande, når det handler om julens produkter. Her skal tingene bare være, som de altid har været.

»Når vi bliver bedt om at udvikle nye produkter til jul, ender det altid med at være de gamle travere, vi trækker frem. Forbrugerne er simpelthen ikke interesserede i, at der bliver ændret på juletraditionerne«, siger Jan Grøndahl.

Kan genkende 600 dufte
Nogle gange kan det dog lykkes at frembringe noget nyt med hjælp fra noget gammelt, forklarer en af A/S Einar Willumsens såkaldte flavourister Helena Rosell, der kan genkende op mod 600 forskellige dufte.

»Man kan kombinere de gamle dyder med nye, moderne dufte. Lige nu er det f.eks. moderne med tranebær, og her er det oplagt at kombinere det med appelsin«, forklarer hun.

Da vi beder den professionelle næse om at fortælle os, hvilken duft der er mest julet for hende, får vi det lidt overraskende svar: safran.

Juletraditionerne er ikke ens

Det har dog en god forklaring. Juletraditionerne er nemlig ikke ens – ikke engang i Skandinavien. Hvor en dansker går i julemode, hvis du vifter en dåse kanel under hans tud, skal der varm solbærsaft i gløggen, for at en nordmand gør det samme – og altså safran til den svenske flavourist. Og i Tyskland skulle en krydderiblanding, de kalder kaminild, kunne klare det.



Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere