TILOVERS. Der ligger gavekort i massevis i landets skuffer og skabe, viser undesøgelse.
Foto: Marius Nyheim

TILOVERS. Der ligger gavekort i massevis i landets skuffer og skabe, viser undesøgelse.

Jul

Vi er glade for oplevelsesgaver - men vi bruger dem ikke

Hver fjerde, der får en oplevelsesgave, når ikke at komme af sted.

Jul

Sokker og stegepander sniger sig stadig ind i gavestakken under juletræet, men de senere år har mange fået en brunch eller en biograftur for to som gave.

27 procent af de voksne danskere forventer at give oplevelser som julegave i år, og det er en stigning i forhold til sidste år, viser en dugfrisk undersøgelse, som Interresearch har lavet for Dansk Erhverv.

»Det er blevet meget lettere at købe oplevelsesgaver, og der er kommet nye udbydere på markedet. Supermarkeder, isenkræmmere, posthuse og boghandler har gavekort til alt fra whiskysmagninger til weekendophold. Salget er i høj grad blevet sat i system«, konstaterer markedschef Mette Feifer, Dansk Erhverv.

LÆS OGSÅ Oplevelsesgaver matcher tidsånden, pointerer videnskonsulent Mai Thomsen fra Scandinavian Retail Institute, som er et konsulentfirma med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd: »Vi lever i en oplevelsesøkonomisk tid, hvor det immaterielle får større værdi. Vi vil hellere give andre en god oplevelse end en kold fysisk ting, som måske skal byttes eller ligger ubrugt hen«, siger hun. Men det er langtfra alle, som når at få glæde af oplevelserne: 62 procent af danskerne har fået en oplevelsesgave inden for de seneste fem år, og stort set alle blev glade for gaven. Alligevel har 23 procent oplevet ikke at få gaven brugt, inden den udløb, viser en undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har lavet for Søndagsavisen. Action byttes til middag Hos Smartbox, som er en af udbyderne af oplevelsesgaver, tilfalder beløbene for de uindløste gavekort firmaet selv, men overraskende nok karakteriserer direktør Henrik Berg den situation som »det værste, der kan ske«. »Vi vil meget hellere have, at folk har en god oplevelse, så de ønsker at købe Smartbox igen. Hvis de har en dårlig oplevelse, tjener vi kun penge én gang, før folk forsvinder«, siger han. Han skønner, at omtrent en halv million danskere havde mulighed for at få en Smartbox-oplevelse i 2011 og forventer flere i år.



»Folk er rigtig glade for at få oplevelser i stedet for ting, som de har rigeligt af i forvejen«, fastslår Henrik Berg, som dog må erkende, at man kan få rigeligt af slotsophold og ansigtsbehandlinger:

»Belgien var det første land, hvor man begyndte at udveksle oplevelsesgaver. Her hører vores søsterselskab, at folk skriver ’ingen oplevelsesgaver’ på deres ønskeseddel, så de ikke risikerer at få 10-15 af slagsen. Men vi er langt fra det niveau her i landet«, udtaler han.

Hos Smartbox kan man mod et gebyr forlænge udløbsfristen på en oplevelsesgave eller bytte den til en anden.

»Mange kvinder køber actionprægede solooplevelser til deres mænd for at få dem op af sofaen, men oplevelserne bliver tit byttet til en middag for to i stedet for. Sociale aktiviteter trækker bare bedst«, konstaterer direktøren.



Hos konkurrenten Oplevelsesgaver.dk er man også klar over, at ubrugte oplevelsesgaver er dårlig reklame, så her er det gratis at bytte, forlænge eller overdrage oplevelsesgaver til andre. Man kan sågar bruge sin egen oplevelsesgave som betaling for en oplevelsesgave til en anden.

Oplevelsesgaver.dk formidler omkring en kvart million oplevelser om året, og der er turbo på salget nu. Halvdelen af omsætningen er koncentreret i 23 dage op mod jul.

Oplevelsesgaver, som ikke når at blive brugt eller byttet, er typisk på små beløb.

»Folk kan måske glemme, at de har et gavekort på en barbering, men en tur i en Ferrari skal de nok huske at få indløst«, erfarer stifter og direktør Nicolai Bille Krogh.

Lav dit eget gavekort

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Overvejer man at give en oplevelsesgave, skal man bl.a. være opmærksom tidsfristen for oplevelserne, byttemuligheder og prisen for at bytte, råder jurister. Rent juridisk er gavekort, oplevelsesgaver og tilgodebeviser det samme og har som udgangspunkt en gyldighed på tre år, medmindre en kortere frist er aftalt. Netop oplevelsesgaver har typisk kortere frist, og det kan være helt i orden.

LÆS OGSÅ »Vi har endnu ikke indkredset, nøjagtig hvad der er en rimelig gyldighedsperiode. Afgørelser viser, at et år er en o.k. frist, mens det i en anden sag blev slået fast, at tre måneder er en urimelig kort periode«, oplyser Henrik L. Sedenmark, jurist og specialkonsulent i Forbrugerklagenævnets sekretariat. Her kan man klage, hvis man synes, at betingelser omkring gavekort, oplevelsesgaver eller tilgodebeviser er urimelige. Hos Forbrugerrådet råder jurist Jakob Steenstrup til, at man skynder sig at få glæde af sine tilgodehavender: »Du kan risikere, at virksomheden lukker eller holder op med at have den vare eller ydelse, som du har til gode«, advarer han. Som udgangspunkt har man stadig ret til pengene eller en tilsvarende ydelse, men det være tidskrævende og besværligt at få gjort krav på.







Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



Køber man de såkaldte deals på nettet som gaver, er der kun yderligere grund til at være vågen og læse det med småt, da der ofte er en del begrænsninger knyttet til disse tilbud.

»Man kan overveje at lave sit eget personlige gavekort med kontanter eller løfter om betaling, når købet eller oplevelsen finder sted. Har man skudt forkert i forhold til modtagerens ønsker, kan gaven bruges til noget andet – uden alle mulige betingelser og begrænsninger«, foreslår Jakob Steenstrup.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce