Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Råt. Salget af rødkål er steget de sidste par og vi spiser den i dag både råt og tilberedt og ikke kun i december.

Jul
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rødkålen har fået en mindre renæssance

Salget af rødkål er de seneste to år steget kraftigt, og nu sælges den allerede fra oktober.

Jul
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For få år siden var rødkål noget, der i store træk udelukkende blev solgt i slutningen af november og december og stort set altid endte som kogt rødkål til frokostborde og juleaften.

I dag har flere og flere privatpersoner, kantiner og restauranter opdaget den friske, snittede rødkålssalat.

LÆS ARTIKEL

»Vores salg starter allerede i oktober, så straks de tidlige rødkål er klar. Godt nok er det stadig beskedne mængder, men man så det stort set ikke tidligere – der solgte vi allerhøjst en anelse til restauranterne«, siger direktør Jens Nannerup fra Gasa Odense, en af de store hjemlige leverandører af rødkål. Udviklingen bekræftes af en anden stor spiller, Gasa Nordgrønt (trods navnesammenfaldet har de to Gasa’er ikke noget med hinanden at gøre).

Supermarkedsgiganten Coop bekræfter tendensen: De sidste to år er salget af rødkål steget med 22 pct.

»Jeg tror, det er, fordi forbrugerne spiser kålen rå i en eller anden form, og det er nyt. Vi ser det også på salget af andre kåltyper som spidskål og savoykål, der også er stigende. Grønkål er der en kæmpe stigning på, og her starter salget også i oktober, hvor det før var en ren decemberting. Til gengæld har det traditionelle hvidkålshoved det svært. Det er ikke i høj kurs«, siger han.

Rødkålen har været en del af det danske køkken i mange hundrede år, men det vides ikke, hvor udbredt den var tidligere. Den nævnes tilbage i 1793 som en mulig ingrediens i kålpølser eller dampet til kåldolmere, men den har næppe været så udbredt som hvidkål og grønkål, fortæller madhistoriker Asmus Gamdrup Jensen, der lige nu er ved at lave et udredningsarbejde om netop kål. Rødkålen i den version, vi kender bedst – den søde, varme rødkål – kom først i slutningen af 1800-tallet og er altså relativt ny.

Ifølge Asmus Gamdrup Jensen skyldes den nye interesse for alle typer af kål, at kålen passer perfekt ind i en masse tendenser på madfronten. Der er det nordiske køkken, der har været med til at udfordre det klassiske billede af kål som noget udkogt og ildelugtende. Men der er også mange andre grunde.

»Kål har en række helt praktiske, oplagte kvaliteter: Den er meget varieret, der er mange forskellige sorter, den er flot, og så er den billig. Samtidig er kålen utvivlsom sund – nogle kåltyper mere end andre – og så passer den også fint ind i tendensen med at handle lokale grøntsager fra vores umiddelbare nærhed. Så det er ikke så overraskende, at den går frem«, siger han.

Der er dog en tilføjelse til historien om rødkålens tilsyneladende fremgang: Det gælder kun for den friske. Forbruget af den syltede rødkål er nemlig faldet med knap 5 pct. i perioden 2010-2013. I 2013 så nedgangen dog ud til være stoppet.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden