Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Bestillingsseddel. Spørgsmålet er, om ønskeseddlen i højere grad blevet en bestillingsseddel. Grafik: Mads Pedersen

Bestillingsseddel. Spørgsmålet er, om ønskeseddlen i højere grad blevet en bestillingsseddel. Grafik: Mads Pedersen

Jul
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Har nettet gjort ønskesedler til sjælløse bestillingslister?

Digitale ønskesedler med konkrete links kan fjerne meningen med at give gaver.

Jul
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der var engang, da vi ønskede os ’en skjorte’ eller ’en halskæde’. Skrevet med pen på papir. Men der er sket meget med ønskelisten siden da. I disse år foregår ønskeriet i stigende grad via mails, sms’er og apps. Og diffuse ønsker bliver skiftet ud med links, billeder og varenumre.

»Ønskelisten er i fuld gang med at skifte medie. Før var ønsker noget, vi skrev på papir. I dag bruger vi de digitale medier til det«, fastslår livsstilsekspert Henrik Vejlgaard. En lang række butikskæder har i dag digitale ønskelister på deres hjemmeside. Alene den digitale ønskeliste Addwish findes lige nu online hos 1.000 danske butikker.

»Rigtig mange kender os fra butikkernes onlineshops. Vi ligger nede i højre hjørne med et rødt ikon, hvor der står ’Tilføj til ønskeliste’. Det er et værktøj, som mange er glade for«, forklarer Brian Petersen, indehaver af Addwish, der har 200.000 brugere.

Søger man i App Store, dukker der en række ønske-apps op. BR har sin egen, og Post Danmark lancerede sidste år appen Ønskeskyen.

»Ønskeskyen kan hjælpe med nogle store ting, både for den, der skal give, og den, der skal modtage gaver«, siger Morten Nielsen, kommunikationschef i Post Danmark.

Opretter man en digital ønskeliste, kan man dele den med dem, man er på julegaver med. De kan bruges som gammeldags ønskelister, hvor man blot noterer ’bluser’, og de kan også linke direkte til en bestemt bluse i en bestemt webshop. »Giveren kan sidde hjemme i sofaen og handle de helt rigtige julegaver ind«, forklarer Morten Nielsen fra Post Danmark om Ønskeskyen:

»Man slipper for at bruge lang tid på at finde en bluse, som, når den bliver pakket op juleaften, alligevel ikke er den rigtig størrelse eller farve. Modtageren slipper for at skulle bytte den«.

Spontaniteten ryger

Ikke alle er dog vilde med udviklingen. Hauke Oldenburg står bag facebookgruppen ’Danskere mod for tidligt juletyranni’, og han mener, at digitale ønskelister blot er seneste sjælløse forsøg på at kommercialisere julen.

»Jeg elsker julen, men den bliver ødelagt af alle de påhit i kommercialiseringens hellige navn, som butikkerne presser ned over den. Digitale ønskelister tager spontaniteten og glæden ud af at give gaver«, mener Hauke Oldenburg, der selv er far til blandt andre en hjemmeboende teenager.

Ønskelister bør være en ramme. En vejledning. Ikke en liste med varenumre

»Han får ikke får lov til at give mig en liste, hvor farve, størrelse og pris er angivet. Men det er nu mest andre familiemedlemmer, der elsker det med at fortælle mig, hvad jeg skal give. Og de bliver skuffede, for så går jeg i den anden grøft. Ønskelister bør være en ramme. En vejledning. Ikke en liste med varenumre«, lyder det fra Hauke Oldenburg, der mener, at de digitale ønskelister især appellerer til »iPad-generationen«, som i stor stil har omfavnet muligheden for at »putte links på alting«.

Det er livsstilsekspert Henrik Vejlgaard enig i. Og udviklingen er helt naturlig, mener han:

»Vi er rationelle forbrugere, der søger hen, hvor det er nemmest. Når teknologien gør det nemt for os, vælger vi den løsning«.

Også psykolog Henrik Tingleff kalder de digitale ønskelister for »rationalitet taget til sit yderste«: »De er udtryk for, at man ikke bare har brug for en cardigan, men én bestemt cardigan med læderdutter på albuerne fra Ralph Lauren, der passer til en bestemt skjorte, der allerede hænger i skabet«. Det sparer både giver og modtager for en masse kræfter, påpeger psykologen, der i det lys kalder digitale ønskelister for »verdens bedste opfindelse«.

»Men hvis julen skal være berettiget på nogen måde, skal den bibeholde en del af magien, traditionerne og fantasien, vi har om den. Hvid jul og ’Peters jul’ bliver taget fra os, når julen bliver for rationel«, lyder det fra psykolog Henrik Tingleff, der mener, at der for mange nok er en hårfin balance mellem at ønske sig noget bestemt og at »linke direkte til et par støvler«, som han udtrykker det.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Gaver handler om at give. Når man deler sin ønskeliste ud, skal den selvfølgelig indeholde ting, du ønsker dig, men den skal samtidig give giveren mulighed for at opleve glæden ved at give. Derfor kan den hårfine grænse ligge ved links«, forklarer Henrik Tingleff.

Essensen er den samme

Livsstilsekspert Henrik Vejlgaard mener, at det er vigtigt at skelne mellem den proces, der finder sted før juleaften og så selve juleaften. De digitale ønskesedler er nok ved at ændre den måde, vi køber gaver på, men han mener, at resultatet bliver det samme juleaften:

»Juleaften ligger gaverne stadig smukt indpakket under træet og glæder både giver og modtager. Man kan have mange meninger om digitaliseringen af ønskesedler, men det essentielle ved julegaver ændrer de ikke ved«.

Brian Petersen fra Addwish mener heller ikke, at hans apps tager glæden ud af juleaften. »Man behøver jo ikke at give lige præcis det, der står på listen, men bruge den som inspiration. Hvis der står en PlayStation på, kan du jo købe et spil til den. Men vil du virkelig overraske konen eller datteren, er det ikke til jul og fødselsdage; så skal du gøre det en almindelig tirsdag«, påpeger Brian Petersen.

Ønske-apps kan nu også bruges til andet end at skrive gaveønsker. Addwishs digitale ønskeliste kan f.eks. bruges til pristjek. Har du brug for et par nye løbesko, kan appen således holde øje med, om prisen på en bestemt model ændrer sig i butikken.

Hos BR er ønske-appen et helt legeunivers med en fantasibutik fuld af øer med legetøjskategorier og en mulighed for at gøre ønskesedlen personlig med forskellige temaer som jul, cowboy eller fantasislot. Ønskesedlen kan deles med andre, som enten kan se den online eller printe den og hænge den på køleskabet.

»Vores udgangspunkt med appen er at give børnene en legende tilgang til det at lave deres ønskeseddel online. Ligesom det altid har været en leg at lave en fysisk ønskeseddel – ved at se i katalog, klippe ønsker ud osv.«, forklarer online art director Mads Bernt Winther, som arbejder hos Top-Toy, der ejer BR.

BR-appen giver ikke kun mulighed for at opliste ønsker med produkter fra BR. Den har også en kamerafunktion, så børnene kan tage billeder af andre ting, de ønsker sig, uden for BR’s univers.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi kan faktisk alle lære noget af børns måde at skrive ønskeseddel på, mener forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen, afdelingschef hos Nordea. Børn gør sig umage og skriver lange ønskelister med både store og små ting på, uden skelen til om noget er dyrt eller billigt.

»Det er knap så vigtigt, om ønskesedlen er digital eller ej, så længe den overholder nogle enkle spilleregler. En god ønskeliste er en blandet landhandel af stort og småt, specifikke ønsker og mere frie, så alle givere kan være med. En god ønskeliste er en service for giveren«, lyder det fra Ann Lehmann Erichsen.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Forbrug og liv, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden