Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Hello. Dukken kan både forstå og svare livagtigt på spørgsmål. Hello Barbie er indtil videre kun på det amerikanske marked, og det vides endnu ikke, om den kommer på det danske.
Foto: PR

Hello. Dukken kan både forstå og svare livagtigt på spørgsmål. Hello Barbie er indtil videre kun på det amerikanske marked, og det vides endnu ikke, om den kommer på det danske.

Jul
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Børnenes julegaver bliver digitiale: Har Barbie talt med dig i dag?

Via smartphones kan klassisk legetøj kobles på internettet.

Jul
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Selvfølgelig er vi venner! Faktisk er du en af mine bedste venner, fordi jeg føler, at vi kan tale om alting!«.

Den nyeste Barbie-dukke ligner umiddelbart sig selv: blondt hår, smart tøj og stift smil. Men hun taler, hvis du trykker hende på maven. Og ikke blot den ovenstående ros skratter ud af dukkens indbyggede højttaler.

Nej, dukken har indbygget mikrofon, talegenkendelse og mulighed for trådløst at koble sig på husets internet. Det giver dukken omkring 8.000 svarmuligheder, men også mulighed for at søge efter svar på internettet, tilpasse sin personlighed samt løbende opdatere sit ordforråd eller sprogkendskab.

Dukken hedder Hello Barbie og er netop lanceret af legetøjsgiganten Mattel i USA til 80 dollars (knap 600 kroner). Dukken kan modsat sine ældre søstre lytte og svare igen, hvis du spørger den om noget, men den er blot nyeste eksempel på, at legetøjsbranchen er i færd med at skabe mere ’intelligente’ dukker, der reagerer og tilpasser sig til, hvad du siger til dem.

»Jeg er meget fascineret af Hello Barbie såvel teknologisk som i forhold til, hvordan den påvirker børns legemønstre og måder at knytte sig til en ’kunstig virkelighed’ på. Dukken kobler begrebet machine learning til legetøj – altså at computerne kan lære som mennesker – og det er så nyt, at jeg ikke tror, nogen endnu har forsket i de potentielle udfald«, siger Thomas Berger, redaktør for webmediet SkalViLege.Nu.

»Personlig vil jeg dog helst tro på, at et stykke legetøj som Hello Barbie er unødvendigt, for de samtaler og den verden, som kan og bør opstå i børnenes egen fantasi, vil helt sikkert være meget mere interessant, levende og overraskende. Sundere, ligefrem«.

Herhjemme blev den talende, wi-fi-opkoblede dukke Cayla lanceret sidste år, og i år er den store snakkende robot iQue på hylderne. Begge kobler sig først trådløst via bluetooth til en app på børnenes smartphone, der så leverer regnekraften til at gøre dukkerne levende og forstå stemmekommandoer.

Dog er både Cayla og iQue endnu langt fra Hello Barbie i forståelsesgrad og funktionalitet, idet ingen af dem husker, hvad børnene siger til dem.

Smartphones styrer

Lanceringen af Hello Barbie var ikke uproblematisk i USA. Forkæmpere for retten til et digitalt privatliv er fløjet op af kontorstolene, for hvordan gemmes alt det, som børnene siger til Barbie-dukken? Hvem kan opsnappe al den data, og hvordan kan det misbruges?

»Nu er hele privatlivsdiskussionen på internettet jo større end blot legetøjet. Det er blot umiddelbart nemmere at forstå, hvorfor det er skræmmende, at Barbie-dukken invaderer børnenes liv, end at oplysningerne om indholdet i dit køleskab er tilgængelige online«, siger Thomas Berger.

Et er sikkert. Smartphones til styring af børnenes legetøj er kommet for at blive, fordi det kan udvide legeuniverserne i helt nye retninger:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Smartphones gør det muligt at integrere relativt kompleks kunstig intelligens ind i legetøj, hvilket afgjort ændrer børnenes legeverdener og legemønstre. Med det følger dog også den designmæssige udfordring, at den ikke skal overtage børnenes fantasi, men tilføje værdi til den«, siger Miguel Sicart, adjunkt på Center for Computer Games Research på IT-Universitetet i København.

Disse år forsker han netop i, hvordan vores digitale verdener påvirker de klassiske lege, og et af hans yndlingseksempler er den engelske legetøjsracerbane Anki Overdrive, der kom på markedet sidste år:

»Anki Overdrive er en spændende opdatering af den klassiske fysiske racerbane ved, at du her styrer racerbilerne på den fysiske bane ved at bruge din smartphone. Sammenkoblingen mellem det digitale spil på smartphonen og den fysiske racerbane er gennemtænkt, fordi den styreform netop tilføjer ny værdi til en velkendt legeoplevelse«, siger han.

Magisk legehandske

Endnu mere radikalt går Disney til værks med deres kommende Playmation-serie. Dette er – i første omgang – en fysisk art superheltehandske, som børnene tager på armen.

Handsken kan bruges som en slags laserpistol, og via en talende ’kontrolbase’ kan børnene udfordre sig selv og hinanden i forskellige missioner ved rent fysisk at kaste sig rundt i værelset og interagere med heltehandsken og kontrolbasen på bordet.

»Disneys Playmation er en af de mere lovende teknologier på markedet i forhold til at koble digitale og fysiske legekulturer sammen. Det er en legeoplevelse uden en skærm, der placerer sig midt i børnenes fysiske virkelighed og bruger deres egen fantasi, men stadigvæk grundlæggende set er styret af en computer«, siger Miguel Sicart.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hans forventning er, at udviklingen af legetøjet bestemt ikke ender her.

»Jeg tror, at legetøj i fremtiden i langt højere grad tilpasser sig til præcis de steder, hvor legen finder sted. Altså at legetøjet ved, hvor det er, og opfører sig derefter. Dette kræver selvsagt en god kunstig intelligens og masser af sensorer, men det bliver der arbejdet på mange steder i branchen«, siger Miguel Sicart.

»Det bliver en fremtid, hvor fysisk legetøj kan interagere med hinanden og forstå både mulighederne og begrænsningerne for, hvor det befinder sig rent fysisk. Og derefter tilpasse sig til ikke kun omgivelserne, men også børnenes leg«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden