Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
THOMAS WILMANN
Foto: THOMAS WILMANN

Forskergruppen bag projektet har undersøgt godt 300 børn mellem 4 og 10 år, og fandt, at jo kortere og jo mere uregelmæssigt børnene sov om natten, jo tykkere var de i gennemsnit. Børnene på billedet er ikke blandt de undersøgte børn. Arkiv

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For lidt søvn gør børn tykke

Mindre børn der får for lidt og uregelmæssig søvn risikerer at blive overvægtige

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis dit barn har tendens til lidt for runde æblekinder eller deller på maven, bør du ikke alene skele til indholdet af køleskabet, men også til barnets sengetid.

Der er nemlig en klar sammenhæng mellem børns søvn og overvægt, afslører et nyt amerikansk studie fra University of Chicago.

Det skriver 24Timer.

Forskergruppen bag projektet har undersøgt godt 300 børn mellem 4 og 10 år, og fandt, at jo kortere og jo mere uregelmæssigt børnene sov om natten, jo tykkere var de i gennemsnit.

LÆS ARTIKEL

Det overrasker ikke søvnforsker Søren Berg fra søvnklinikken Scansleep:

»Den her undersøgelse bekræfter vores mistanke om, at for lidt søvn kan føre til overvægt; det gælder formentlig også for voksne. Vi ved nemlig fra andre undersøgelser, at folk, der er trætte, fordi de har sovet for lidt, får lyst til hurtige, lette kalorier. Trætte mennesker spiser simpelthen mere usundt - de får trang til burgere, pommes frites, cola, slik og den slags,« forklarer Søren Berg.

Søvnforskeren peger i øvrigt på, at den øgede tendens til overvægt, når vi sover for lidt, også kan kædes sammen med de hormoner, kroppen udskiller. For lidt, uregelmæssig og dårlig søvn stimulerer nemlig udskillelsen af hormonet ghrelin, som øger appetitten, mens god, lang søvn øger mængden af hormonet leptin, som giver en mæthedsfølelse.

LÆS ARTIKEL

Søren Berg håber, at de nye resultater kan få danske forældre til at prioritere børnenes søvn højere.

»Desværre er der en tendens til, at børns søvn skal passe ind i forældrenes sociale kalender i stedet for omvendt,« siger Søren Berg til 24Timer.

LÆS ARTIKEL

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden