Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PR-foto
Foto: PR-foto

Nøglehulsmærket er meget udbredt på mejeriprodukter og brød, mens andre produktgrupper er mere langsomme om at komme med.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sundt mærke stormer frem i butikkerne

Nøglehulsmærket findes efter godt et år allerede på over 750 varer.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trods en ganske kort levetid har nøglehulsmærket fundet vej til flere madvarer, end folkene bag havde håbet på.

Det fortæller Marianne Nüchel Dittmann, projektmedarbejder ved nøglehulskampagnen.

»Vores mål var, at 750 varer skulle være mærket med Nøglehullet, men nu viser de foreløbige tal fra analysebureauet Nielsen, at der er mellem 750 og 1.000 mærkede varer. Det er mange, når man tænker på, at der i et mellemstort supermarked som Rema 1000 eller SuperBrugsen er omkring 3.000 varer i alt«.

LÆS OGSÅ Mærket, som det er frivilligt at bruge, er meget udbredt på mejeriprodukter og brød, mens andre produktgrupper er mere langsomme om at komme med. Umærkede varer forvirrer

Det ærgrer diætist Ginny Rhodes, at alle varer ikke er med, fordi det skaber forvirring, når kun det ene af to ellers ens produkter er mærket. »Frivillighed er fint, men jeg håber, at de fleste producenter kan se fordelene ved at have mærket på, når varen lever op til det. Ellers står man med to pakker magert hakket kød, men kun det ene er mærket«, siger hun.

LÆS OGSÅ Langt de fleste fiskeprodukter og al frisk frugt og grønt har lov at smykke sig med Nøglehullet. I Coop, som står bag SuperBrugsen, Kvickly, Fakta samt Lokal- og Dagli’Brugserne, gik man allerede i gang med at forberede nøglehulsmærkede varer, halvandet år før mærket var endeligt vedtaget.



»Vi tror på, at mærket bliver en succes, fordi kunderne går mere og mere op i sundhed. Desuden kendte vi mærket fra vores svenske butikker, hvor det er meget kendt og brugt. Så vi er oppe på 460 mærkede varer i dag og stopper ikke dér«, siger forbrugerpolitisk direktør i Coop Mogens Werge.



I fremtiden forventer han, at fødevareproducenterne vil planlægge efter Nøglehullet.

»Har vi et produkt, som er tæt på at leve op til kravene, vil vi forsøge at ændre det, så varen først kommer på markedet, når den er nøglehulsmærket«, siger han.

Dansk Supermarked, som ejer Føtex, Bilka og Netto, vil have Nøglehullet på alle de varer, der lever op til kravene. Kæden har udviklet den nøglehulsmærkede produktserie Levevis.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden