nøglehulssucces. Flere end 1.000 produkter prydes i dag af det lille grønne nøglehul, der viser, at varen lever op til en eller flere af Fødevarestyrelsens krav til indholdet af fedt, sukker, salt eller kostfibre.
Foto: PR-foto

nøglehulssucces. Flere end 1.000 produkter prydes i dag af det lille grønne nøglehul, der viser, at varen lever op til en eller flere af Fødevarestyrelsens krav til indholdet af fedt, sukker, salt eller kostfibre.

Livsstil

Det er blevet lettere at handle sundt

Der er sket en fordobling i antallet af varer med nøglehulsmærket det seneste år.

Livsstil

Grøntsager og brød med gode fibre, yoghurt med lav fedprocent og müsli uden for meget sukker.

Mere end 1.000 produkter kan nu bryste sig af det lille grønne nøglehulsmærke, der indikerer, at produktet lever op til et eller flere af Fødevarestyrelsens krav til indholdet af fedt, sukker, salt eller kostfibre.

Det er en stigning på mere end 100 procent fra 500 produkter i 2010 til 1.045 per januar i år, skriver avisen 24timer.

Vi køber flere af nøglehulsvarerne

Stigningen af produkter med det lille, grønne mærke vækker begejstring hos Forbrugerrådet.

»Det er meget positivt for forbrugerne, hvis nøglehulsmærkningen betyder, at der kommer flere sunde produkter på hylderne«, siger Forbrugerrådets fødevarepolitiske medarbejder Camilla Udsen til 24timer.

Hun er overbevist om, at mærkningen af sundere fødevarer gør det lettere for forbrugeren.

»Nøglehullet er et godt redskab for forbrugeren til at identificere sundere varer«, lyder det fra hende.

Forbrugerne har taget produkterne med det grønne nøglehul til sig. I 2010 havde de mærkede varer en fremgang på 12 procent, hvor de tilsvarende varer, der ikke var mærket, blot gik én procent frem i salg.

Ekspert: Undgå light-fælden
Det glæder ernæringsekspert Preben Vestergaard Hansen fra professionshøjskolen Metropol, at nøglehulsmærkningen bliver mere udbredt. Han advarer dog mod, at Nøglehullet forbliver det eneste tiltag for at fremme folkesundheden.

»Det er positivt, at det ikke kun er nogle få fødevarer, der bliver mærket« siger han og advarer samtidig forbrugerne.

»Man skal huske, at det ikke nytter noget at købe et sundere morgenmadsprodukt og så gå hjem og overhælde det med sukker. Det må ikke blive en sovepude for forbrugerne«.

Per Brændgaard, der er ernæringsekspert, er enig og advarer mod, at man ikke må falde i den såkaldte lightfælde.

»Det er godt med sundere valgmuligheder for forbrugerne.

Men man må ikke spise mere mad, blot fordi det er nøglehulsmærket. Så risikerer man at blive overvægtig.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden