Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Slow Cow
Foto: Slow Cow

VILDLEDNING? Ifølge markedsføringen skulle Slow Cow berolige nervesystemet, men det er der ingen dokumentation for.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Læskedrikke lover mere end de holder

Fødevarestyrelsen advarer mod udokumenterede effekter af juice-produkter.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vitamindrikken Vitamin Well er godt for hjertet. Organic Human Superjuice holder synet sundt. Slow Cow beroliger centralnervesystemet. Cactus-Cure kurerer tømmermænd.

Med sådanne udokumenterede og ulovlige anprisninger er forretningsfolk i fuld gang med at erobre en betydelig del af det danske marked for læskedrikke, skriver 24timer.

På blot to år er salget fordoblet, så de danske forbrugere i år bruger 266 millioner kroner på de nye specielle læskedrikke, mens salget af traditionelle sodavand er faldet i perioden, viser tal fra Nielsen Scantrack dagligvareindeks udarbejdet for 24timer.

LÆS ARTIKEL

Men markedsføringen af læsedrikkene sker med grove løgne og udokumenterede påstande om læskedrikkenes egenskaber, og det giver travlhed hos Fødevarestyrelsen.

»Det vælter ind på markedet med 30-50 af disse nye typer drikkevarer om året. En stor del af dem markedsføres med ulovlige anprisninger. Disse uerfarne virksomhedsejere bryder ofte de love og regler, de burde overholde«, siger Charlotte Kølln, sektionsleder i Fødevarestyrelsen, til 24timer.

Det er ikke lov

Det er ikke altid let for Fødevarestyrelsen at få virksomhederne til at makke ret.

»Det, som Fødevarestyrelsen mener, er ikke lov«, siger eksempelvis John Wøhlk, direktør i virksomheden Kildespring.

Kildespring har tidligere i strid med reglerne påstået, at en ingrediens i produktet Organic Human Superjuice kunne styrke immunforsvaret og holde synet sundt.

Peter Madsen, marketingchef i Vitamin Well, er heller ikke enig med Fødevarestyrelsen, der har kritiseret virksomheden for at skrive, at "granatæble-ekstrakt har et højt indhold af antioxidanter, der er gode for hjertet".

LÆS ARTIKEL

»Vi har ikke intet gjort galt, for vi følger EU-loven og er uenige med den danske fødevarestyrelse«, siger Peter Madsen, der alligevel har fjernet markedsføringen.

Det var i går ikke muligt for 24timerat få kontakt til ejeren af Organic & Co ApS, der står bag drikken Cactus-Cure. Trods kritik fra Fødevarestyrelsen sælger vedkommende fortsat produktet i 7-Eleven - dog med et delvist overstreget udokumenteret udsagn.

Virksomheden bag Slow Cow har fjernet den ulovlige markedsføring.

FACEBOOK

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden