Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: THOMAS BORBERG
Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskere er vilde med hovedpuden

Hovedpuden er synonym med tryghed, velvære og energi. Så kvaliteten skal være i orden.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskere er et folkefærd, som det betaler sig at kræse for, når kinden skal finde hvile for natten. »Hovedpuden er nærmest som en sutteklud for voksne, og vores tradition med dun og fjer i puder og dyner får os nok til at stille ekstra høje krav om velvære«, siger livsstilsekspert Helle Lundsgaard. Et boomende marked vidner om, at producenterne har haft held med at forvandle hovedpuden fra en standardvare til et specialprodukt, og en undersøgelse gennemført af analyseinstituttet YouGov Zapera for Jysk dokumenterer, at et flertal prioriterer deres hovedpude højt. Den viser, at 60 procent sover med en hovedpude, der maksimum er tre år gammel, 82 procent har fået ny pude inden for de seneste fem år, og kun 14 procent har en pude på fem år eller derover. Resten har ikke kendt deres pudes alder. Sengens favorit»Det store flertal følger vores anbefaling af, at en hovedpude skiftes, når den er mellem tre og fem år gammel«, siger Søren Nissen, der er indkøber hos Jysk.

Pude to go
Det billede passer perfekt ind i livsstilsekspertens analyse:

»Hovedpuden er nærmest hellig for danskerne, forstået på den måde at de fleste har et meget personligt forhold til deres hovedpude. Så personligt, at mange tager den med sig, når de er ude at rejse«, siger Helle Lundsgaard, der er direktør i Drømmefabrikken – et kommunikationsbureau for virksomheder, som udbyder produkter eller tjenester vedrørende boliger.



Flere producenter har taget konsekvensen og udvidet deres sortiment med såkaldte rejsepuder, der er mindre og mere handy, men ellers har samme egenskaber som almindelige puder. Og det er kun et af utallige eksempler på nichetænkning.

Hovedpuden er personlig
»Puder markedsføres ikke bare som et produkt. De sælges på mange forskellige egenskaber, for det er individuelt, hvad forbrugerne lægger vægt på. Præferencerne kan gå på økologi, etisk produktion, hygiejne, allergivenlighed, temperaturregulering eller teknologiske features – ud over komfort, for det er vidt forskelligt, hvad der skal til, for at vi ligger godt«, siger Helle Lundsgaard og uddyber:

»Når relativt mange er villige til at ofre mellem 500 og 1.000 kr. på en pude, skyldes det, at hovedpuden forbindes med velvære, forkælelse og drømmen om den gode søvn, som bliver stadig mere nødvendig i et samfund, hvor man virkelig skal være på dupperne for at leve op til diverse krav. Sover man elendigt, fordi man ligger på en alt for hård eller alt for blød pude, kan man ikke performe ordentligt, og det går i sidste ende ud over ens identitet«.



Udviklingen på hovedpudemarkedet tog fart i løbet af 00’erne, hvor danskerne generelt fik bedre råd til luksusprodukter. Jysk, den store spiller på det danske marked, udtaler sig ikke om den økonomiske krises effekt på specifikke vareområder, men ifølge indkøber Søren Nissen spores en tendens til, at mange er villige til at betale mere for hovedpuder, fordi der er sket en udvikling af indholdet.

Pris, vane eller nyhed
»Hvis folk sveder meget, er skumpuder måske ikke interessante, men hvis producenterne laver nogle nye features med et ydre lag af dun eller et temperaturregulerende cover, bliver puderne pludselig en mulighed for flere. Som indkøber kan jeg være med til at pushe en tendens«, siger han og fortæller, at kædens kunder groft kan opdeles i tre grupper.

De prisbevidste, som køber billige puder af økonomiske årsager, fordi kvaliteten ikke er vigtig for dem, eller fordi puderne er til gæsteværelset eller sommerhuset. Traditionalisterne, der bare vil have en ny pude af den slags, de altid har brugt. Og de nysgerrige, der er åbne over for nye produkter, hvad enten det drejer sig om kanalsyning, antibakteriel behandling eller dyrevelfærd.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce


En pude med 400 gram fiberfyld kan på udsalg erhverves for 13,50 kr., men der findes også produkter, der koster hundrede gange så meget. Variationen er også stor, når det gælder udformning, og den bliver større, når grænser krydses, for der er stor forskel på hovedpudekultur rundt i verden.

Danmark er stadig et dunland

Standardmålet på traditionelle hovedpuder varierer f.eks. fra 60 x 63 cm i Danmark til 50 x 60 cm i Sverige, 50 x 70 cm i Norge og 80 x 80 cm i Tyskland, men det er næppe denne forskel, der i rigt mål får danskere til at tage deres hovedpude eller en særlig handy rejseudgave med på ferie.

»I USA er puderne ofte nogle hårde pølser, og den høje, lange udgave er også udbredt i Sydeuropa, hvor jeg også har set dobbeltpuder. Selv kunne jeg ikke drømme om at dele hovedpude med en anden, for så kan man ikke kramme den, som man vil«, mener Helle Lundsgaard. Det er livsstilsekspertens erfaring, at cirka 60 procent af danskerne har puder med dun/fjer, at 30 procent har puder med fiberfyld og cirka 10 procent ergonomisk formede skumpuder. »Der udvikles på alle områder. Før i tiden var en hovedpude jo nærmest en sæk døde høns, mens man i dag kan få puder fyldt med de blødeste dun. De nye pudetyper øger dog deres markedsandel«.



Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Modtag aktuelle guides og nyheder om penge, sundhed og meget mere med Tjek.dks nyhedsbrev.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Strassbourg - EU - Parlament - Parliament - Europa - afstemning - Vote - Portræt - Reportage (ikke Brussel)

    På søndag har du chancen for at sætte dit eget lille personlige præg på, hvordan EU i fremtiden skal tackle nogle af Danmarks og klodens helt store udfordringer. Men hvor mange af de beslutninger, som lægger rammerne for vores hverdag, træffes egentlig i Bruxelles?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

Forsiden