Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PR-foto
Foto: PR-foto
Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan bruger du nøglehullet

Lørdagsliv har regnet på, hvordan mærket kan bruges i kampen mod for meget sukker, fedt, salt og kalorier.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du kan tabe dig op mod to kilo om måneden, hvis du vælger leverpostejen, morgenbollen og færdigretten med nøglehulsmærket.

Men det kræver, at du ikke overspiser af de sundere madvarer, advarer en ernæringsekspert.

Sundere mad på bordet behøver ikke længere at kræve helt nye madvaner eller timer med at læse varedeklarationer ved supermarkedets hylder. Nu kan du bekæmpe det forkætrede fedt, sukker og salt ved at følge et lille grønt eller sort nøglehul, når du handler.

Faktisk kan det have en stor effekt på din vægt, hvis du køber ind efter mærket, som efter godt et år på markedet kan ses på stadig flere varer

Det viser et regneeksempel med 11 typiske madvarer, som kunne indgå i dagens måltider: mysli, jordbæryoghurt, mælk, morgenboller, ost, rugbrød, leverpostej, rullepølse, en færdigret, pasta og hakket kød. Tager man varen med Nøglehullet i stedet for en ikkemærket, sparer man på dagen 423 kalorier, eller en femtedel af en gennemsnitlig kvindes kaloriebehov.

LÆS OGSÅ De godt 400 kalorier svarer cirka til det, du kan forbrænde på en ti kilometer lang løbetur. I det tænkte eksempel betyder det et vægttab på cirka et halvt kilo om ugen eller to kilo om måneden. Ernæringsekspert i Fødevarestyrelsen Susanne Dunch og diætist Ginny Rhodes bekræfter, at det kan gavne den slanke linje at gå efter de mærkede varer. »Det følger naturligt af reglerne i nøglehulsmærket, at varerne bliver mindre fedende, fordi der er krav til, at man sparer på fedt og sukker. Samtidig får du flere kostfibre, som mætter mere«, siger ernæringsekspert i Fødevarestyrelsen Susanne Dunch. 423 kalorier sparet »Mærket er et brugbart redskab i værktøjskassen for dem af mine klienter, der ikke bryder sig om at stå og vende varerne om for at læse deklarationen. Der er mange mennesker, som ikke har tiden til det, når de handler, og her får de hjælp til at træffe nogle mere fornuftige valg«, siger Ginny Rhodes, der er formand for Foreningen af Kliniske Diætister.



For at illustrere, hvordan mærket virker i praksis, gik Lørdagsliv i supermarkedet og købte mad med og uden nøglehul. Bagefter blev deklarationerne trevlet igennem for forskellene i sukker, salt, fedt, kostfibre og kalorier. Og endelig blev kalorierne talt op i forhold til de gængse portioner, man spiser. Frugt og grønt er ikke med i regnestykket, fordi alt grønt kan mærkes med Nøglehullet.

Regnestykket afslørede, at maden ud over at blive 423 kalorier slankere blev meget sundere.

Større effekt i pålægsvarene
Mærket har størst slankeeffekt, når det gælder pålægsvarerne. I letpostejen er der 8 gram fedt per 100 gram mod 22 gram fedt i Stryhns grovhakkede. Og rullepølsen har godt 17 gram mindre fedt i den nøglehulsmærkede version. Men alt i alt er det de mange små valg, der gør det muligt at gøre maden mindre fedende eller ligefrem slanke sig.



»Jeg opfordrer altid folk til at prøve sig frem. Måske kan man ikke lide den magrere leverpostej, men så er det måske mælken og osten, der kan skiftes ud med en lettere version. For mange er det et spørgsmål om vaner. I dag synes mange jo, at det nærmest smager som piskefløde, når man drikker sødmælk, fordi de har vænnet sig til minimælk«, lyder det fra diætist Ginny Rhodes.

I Lørdagslivs eksempel er letmælken skiftet ud med skummetmælk og skæreosten 45+ skiftet ud med en magrere version. På den måde sparer man omkring 3 gram fedt for hvert glas mælk og knap 2 gram fedt på en skive ost ved at vælge de nøglehulsmærkede produkter.

Lightvarer får folk til at overspise

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mærker som Nøglehullet kan imidlertid også give bagslag, fordi bevidstheden om, at varen er sundere, får folk til at overspise af de sundere produkter, advarer ernæringsekspert Per Brændgaard.

LÆS OGSÅ »Light mad- og drikkevarer kan få folk til at overspise; det er veldokumenteret. I et forsøg serverede man gullasch for en gruppe testpersoner og sagde, at de måtte spise, til de var tilfredse. Senere serverede man samme gullasch for de samme personer, men nu med en besked om, at det var en light version. Og nu spiste forsøgspersonerne langt mere, før de var tilfredse. Derfor kan man godt frygte, at nogle vil tænke: Nu er det en magrere leverpostej, så kan jeg smøre ekstra på«, siger han.

Han opfordrer til, at folk lærer sig at spise de rigtige mængder af den mad, som de gerne vil fortsætte med at spise.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



»De mange kure, som fortæller folk, at de bare skal spise løs af specielle fødevarer, ender ofte med at lære folk at overspise. Det kan jo godt gå i den periode, hvor man kun spiser grøntsager, men når man skifter tilbage til sine gamle spisevaner, så har man et problem, hvis man har vænnet sig til at spise, til man er overmæt«, siger Per Brændgaard.

Fødevarestyrelsen understreger, at Nøglehullet kun er et redskab til at købe sundere varer.

»Jeres eksempel viser jo også, at Nøglehullet ikke kan stå alene, hvis du vil spise sundt. Det er også vigtigt at spise varieret og huske at spise grøntsager og fisk og få sin motion. Men mærket gør det lettere at købe de varer, som kan være svære at gennemskue«, siger Susanne Dunch.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden