Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: BORBERG THOMAS
Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hippocampus vokser under gangtræning

Forskningsresultater viser, at fysisk aktivitet forebygger demens.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mandag aften i denne uge holdt jeg foredrag om maraton på Politiken.

Min medforedragsholder, maratonløberen Tor Rønnow, havde formanet mig forinden:

»Ikke for meget sundhed, børn og gamle. Det skal handle om at løbe!«.

Og sådan blev det, og derfor fik vi ikke dækket det emne, som en af deltagerne så gerne ville have hørt om: »Hvordan er det med demens? Kan man forebygge demens ved at løbe?«.

LÆS OGSÅ Der er faktisk en sammenhæng mellem fysisk aktivitet, eller rettere mangel på samme, og demens. Og man behøver såmænd ikke at løbe. En ny artikel viser, at gang også kan have en effekt. Gangtræning får hippocampus til at vokse og forbedrer hukommelsen.

Hippocampus er den del af hjernen, der er ansvarlig for indlæring og hukommelse. Man siger, at hippocampus er porten til den menneskelige hukommelse, både korttids- og langtidshukommelsen. Alt det, et menneske skal huske, passerer igennem her.

Amerikansk studie
I et studie fra USA, der er publiceret i januar 2011, studerede man 120 mænd og kvinder, der var i midten af 60’erne. De var raske, men fysisk inaktive. Ved lodtrækning blev de inddelt i to grupper. Personerne i den ene gruppe skulle gå en tur på op til 40 minutter, tre gange om ugen. Den anden gruppe lavede mindre anstrengende aktiviteter som f.eks. yoga.

Efter et år foretog man en skanning af hjernen og fandt en 2-procents forøgelse i hippocampusvolumen hos de forsøgspersoner, der var i gangtræningsgruppen, men et fald hos kontrolgruppen på 1,4 procent.

Selv om en stigning på 2 procent forekommer meget beskeden, tolkede forskerne deres fund derhen, at gangtræningen modvirkede den aldersrelaterede forringelse af hukommelsen.



Et andet studie viste, at tre måneders relativt hård fysisk aktivitet blandt personer, der var 35 år i gennemsnit, fik hippocampus til at vokse mere end 10 procent, samtidig med at korttidshukommelsen blev forbedret.

Det er stadig uklart, hvad det er, der kan få hippocampus til at vokse som en konsekvens af fysisk aktivitet. En mulighed er, at det hænger sammen med vækstfaktoren Brain Derived Neutropic Factor (BDNF).

Personer med demens og depression har lave niveauer af BDNF i hjernen og i blodet. Hver gang man er fysisk aktiv, frigives der BDNF i motionistens hjerne. BDNF stimulerer hippocampus. Det er muligvis en af flere forklaringer på, at fysisk aktivitet forebygger demens.

Forebyggelse af demens

Fysisk aktivitet forebygger også åreforkalkning, som kan være en årsag til demens. En såkaldt metaanalyse fra 2010 konkluderede, at fysisk aktivitet forebygger demens forårsaget af åreforkalkning i hjernens blodkar. Analysen inkluderede 24 studier og fandt, at regelmæssig fysisk aktivitet reducerede risikoen for demens med 40 procent.

LÆS OGSÅ

Andre studier viser, at regelmæssig fysisk aktivitet forebygger Alzheimers sygdom. Der er mange årsager til demens, men man kan sjældent pege på årsagen til hukommelsestabet hos den enkelte demensramte person. Overordnet set er der imidlertid meget, der peger på, at fysisk aktivitet forebygger demens.

Derimod er der behov for flere studier for at fastslå betydningen af fysisk aktivitet hos personer, der allerede har udviklet sygdommen. Konklusionen må derfor være, at man skal huske at gå, mens man stadig kan huske.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden