Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den største danske datingportal er Dating.dk, som har lige over 130.000 brugere om måneden. Det mere erotiske site Scor.dk har omkring 80.000 brugere.
Foto: THOMAS BORBERG

Den største danske datingportal er Dating.dk, som har lige over 130.000 brugere om måneden. Det mere erotiske site Scor.dk har omkring 80.000 brugere.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Datingportaler slås om kontaktsøgende danskere

Over 200 datingportaler udkæmper i øjeblikket en hård kamp om markedsandele.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Krigen om danskernes kærlighedsliv på nettet er brudt ud.

Danske og udenlandske datingportaler udkæmper i øjeblikket en hård kamp om markedsandele på det danske marked, skriver metroXpress.

»Der er ingen tvivl om, at der foregår en regulær krig på netdatingmarkedet i øjeblikket. Danmark er et godt datingland, fordi rigtig mange bruger internettet og de sociale medier. Derfor er udenlandske datingportaler også interesserede i markedet,« siger Charlie Breindahl, ekstern lektor på Københavns Universitet, hvor han har beskæftiget sig med online-dating.

LÆS ARTIKEL

De udenlandske datingportaler, som forsøger at vinde fodfæste i Danmark, er blandt andre Match.com, Be2.com og Parship.dk, fortæller Nigel Rasmussen, der er community-manager hos den danske datingportal Elitedaters.dk.

»De har en meget aggressiv strategi, hvor de kører en massiv markedsføring med reklamer på kanaler som TV 2 og TV3. Folkene bag de her hjemmesider bruger rigtig mange penge og gør, hvad de kan, for at ruske op i et i forvejen mættet marked,« siger Nigel Rasmussen, der afviser, at hans egen datingportal har mistet markedsandele.

»Helt ærligt, så har vi ikke mærket noget til det. Jeg tror, det skyldes, at de her udenlandske sites går efter den store del af kagen og forsøger at udfordre den suverænt største spiller på markedet herhjemme, nemlig Dating.dk. De vil gerne være den nye datingportal for hr. og fru Danmark,« mener Nigel Rasmussen ifølge metroXpress.

LÆS ARTIKEL

Den øgede konkurrence på det elektroniske datingmarked kunne være lig med lavere priser for datingprofiler til gavn for forbrugeren. Men foreløbig synes der at ske det modsatte.

Portal sender falske breve
DR's forbrugerprogram Kontant' kunne i aftes afsløre, at det internationale dating- og matchbureau Be2.dk ribbede deres kunder økonomisk og med stor sandsynlighed sendte dem falske breve fra fiktive profiler.

DR's afsløring af den udenlandske fupportal er et billede på, at de danske datingbrugere skal være på vagt, siger ekstern lektor ved Københavns Universitet Charlie Breindahl.

»Når der kommer flere spillere ind på markedet, som tydeligvis er mange gange dyrere end de andre, så er der jo god grund til at være på vagt, hvis man er forbruger,« siger Charlie Breindahl han til metroXpress.

Han bakkes op af Jakob Linaa Jensen, lektor i medievidenskab og medieforsker ved Aarhus Universitet.

Svæert at skelne skidt fra kanel

»Som udgangspunkt er mange valgmuligheder jo godt for forbrugeren, men ligesom på markedet for teleselskaber herhjemme kan det være svært og uoverskueligt for forbrugeren at skelne skidt og kanel fra hinanden,« siger Jakob Linaa Jensen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra nogle af de udenlandske datingportaler eller fra danske Dating.dk.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden