Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sol på dåse. 21-årige Christina Lykke fra Gentofte pifter gerne kuløren op med selvbruner, hvis hun skal til fest, og om sommeren, når benene skal vises frem. Hun kan dog ikke undvære en tur i solariet fra tid til anden.
Foto: LARS JUST

Sol på dåse. 21-årige Christina Lykke fra Gentofte pifter gerne kuløren op med selvbruner, hvis hun skal til fest, og om sommeren, når benene skal vises frem. Hun kan dog ikke undvære en tur i solariet fra tid til anden.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne sprayer sig brune

Mens solcentrene lukker på stribe, vinder selvbrunerne mere og mere frem.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flere og flere solariecentre må dreje nøglen om. Samtidig smører danskerne sig i stigende grad til den solkyssede kulør.

Ifølge Dansk Solarieforening, der repræsenterer leverandørerne til solariecentrene, er hvert tredje solcenter lukket de seneste fem år. Særlig de seneste tre år har centrene taget konsekvensen af, at et stigende antal danskere vender ryggen til den kunstige sol.

LÆS ARTIKEL »Indberetningerne fra vores medlemmer er, at de har mistet 30-35 procent af deres kunder«, siger formand for Dansk Solarieforening Henrik Marx. »Danskerne har simpelt hen ændret vaner. Der er færre, der anvender solarierne intensivt. I stedet tager folk sol som optakt til en ferie for at forberede huden på solen«, siger han. De nye vaner hænger formentlig sammen med, at et stigende antal danskere har taget kampagnebudskaber om, at det er utjekket at være solbrændt, til sig, vurderer Henrik Marx. Det er blevet håbløst umoderne at have solbrun hud, supplerer livsstilsekspert Anne Glad. »Det er en del af en stor sundhedstrend, at man ikke skal være solbrun længere. Det er simpelt hen ikke tjekket at være solbrun«, siger hun.

LÆS ARTIKEL

Helt blå-hvide er danskerne dog ikke. For mange er hoppet med på selvbrunervognen og smører sig til en smule kulør fra tid til anden, mener Anne Glad.

»Vi har taget selvbrunerne til os som et sundere alternativ i forhold til solen og solariet«, siger hun.

Og produkterne bruges af forbrugere fra alle sociale grupper, vurderer hun.

»Selvbrunertrenden er mainstream og går på tværs af sociale skel i modsætning til solariedyrkningen, som har fået social slagside. Alle ved jo godt i dag, at det er sindssygt usundt at gå i solarium, men der er grupper - typisk folk med et lavere uddannelsesniveau eller folk, der dyrker meget kropsfikserede sportsgrene - som stadig er ligeglade med sundhedsaspektet«, siger Anne Glad.

Selvbruner sælger

Tal fra dagligvarehandlen i Danmark bekræfter tendensen, når det gælder salget af selvbrunere. Fra 2006 til 2011 er danskernes forbrug på selvbrunerprodukter steget med godt 10 procent, selvom den brune kulør ikke er så in mere. I 2011 købte danskerne således selvbrunerprodukter for 25.268.070 kroner ifølge Nielsen ScanTrack Dagligvare Indeks, der indsamler data fra blandt andet Coop, Dansk Supermarked og Matas. Og den lette genvej til brun hud købes året rundt, dog med en lille nedgang i salget hen over sommermånederne, fortæller informationschef i Matas Henrik Engberg Johannsen. Antallet af solgte selvbrunerprodukter er de seneste år steget mærkbart. I 2011 solgte materialistkæden således over 10 procent flere af disse varer end i 2009.



Den udvikling skyldes formentlig massive kampagner de senere år for at få danskerne til at skrue ned for solen og undgå solarier, mener Henrik Engberg Johannsen. »Jeg tror, at der er en direkte sammenhæng mellem kampagnerne fra Kræftens Bekæmpelse om at slukke for solarierne og så den øgede efterspørgsel på selvbrunere, som vi mærker«, siger han. Også solcremer med høj solfaktor efterspørges i stigende grad af danskerne. I løbet af de seneste to år har Matas således oplevet en vækst i solcrememarkedet på langt over 10 procent, oplyser han. »Efterspørgslen er særlig høj på svanemærkede solcremer med faktor 15 og derover«, siger Henrik Engberg Johannsen. FACEBOOK







Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden