Foto: JAN GRARUP (arkiv)
Livsstil

Hver tredje dansker sover elendigt

De fleste, der har svært ved at sove, tager problemerne med under dynen.

Livsstil

Vågner du frisk, veludhvilet og klar til at gå i krig med dagens udfordringer? Eller har du i virkeligheden mest lyst til at lægge dig om på den anden side og sove videre?

Hvis du er en af dem, der helst lige trykker på snoozeknappen en ekstra gang, har du sandsynligvis ikke sovet længe eller godt nok. Og måske er du ligefrem blandt de 30-40 procent af danskerne, der enten har problemer med at falde i søvn eller vågner op med et pling kl. 3 og absolut ikke kan falde i søvn igen.

»Du ved, at du har sovet nok, når du vågner op og er frisk og veludhvilet. Når du føler, at du er klar i hovedet og virkelig på toppen«, fortæller Jan Ovesen.

Tung i hovedet - snerrer af ungerne
Han er søvnekspert og medstifter af søvnklinikken Scansleep og oplever, hvordan langtfra alle vågner op med et smil på læben. Og hvordan mange tværtimod vælter ud af sengen og er tunge i hovederne, snerrer ad ungerne og i det hele taget ikke føler, at de har noget overskud.

LÆS ARTIKEL »Det er tegn på, at du ikke har fået den søvn, du skal have. Og selvom du godt kan få dig selv sparket i gang ved at tage et brusebad og en kop kaffe, så har det nogle konsekvenser, hvis det sker jævnligt. Så præsterer du ringere, er ikke så god til problemløsning og er i dårligere humør«. Ifølge Jan Ovesen har langt de fleste mennesker brug for mellem 7 og 8 timers uafbrudt søvn, og det behov er genetisk bestemt og kan ikke laves om. Men det er ikke ensbetydende med, at man ikke kan vænne sig til at sove for lidt. »Hvis du f.eks. sover en halv til en hel time for lidt, så går du rundt i et permanent let søvnunderskud og bliver simpelthen blind for præstationsforringelsen«. Tager problemerne med i seng Lis Lyngbjerg Steffensen er stressekspert og forfatter til den nye bog ’Søvnkuren’. Hun har siden 2002 beskæftiget sig med ledelse og stress og har igennem alle årene oplevet, hvordan søvn har været et vigtigt tema. Hun har også oplevet, hvordan årsagerne kan være mange og forskelligartede. Måske snorker du. Måske snorker sidemanden. Måske spjætter benene. Eller måske er soveværelset bare ikke helt mørkt nok. Men hun er ikke i tvivl om, at langt de fleste søvnproblemer udspringer af overbelastning, bekymringer og stress.

LÆS ARTIKEL

»Groft sagt er vores krop indrettet sådan, at den har en speeder og en bremse, så vi er i stand til at give den en skalle og til at slappe af. Men når man har været i aktivitet hele dagen og skal skifte til kroppens afslapningssystem, kan det være svært, hvis man er for meget oppe at køre. Så er det, man ligger og vender og drejer sig i sengen. Og det sker bl.a., hvis ikke man har givet sig selv lov til at geare ned i løbet af eftermiddagen og aftenen«, siger hun.

Søvnekspert Jan Ovesen er helt enig i, at søvnproblemerne i meget stor udstrækning skyldes, at man tager sine bekymringer med sig ned under dynen.

»Måske tjekker du din arbejdsmail om aftenen, og så kommer der pludselig en mail ind, der fortæller om et problem, som du så sidder og grubler over og tager med dig i seng«.

For mange forstyrrende faktorer
Jan Ovesen fortæller også om, hvordan vi i løbet af de seneste 100 år er begyndt at sove mindre. Og hvordan amerikanske undersøgelser viser, at vi sover mindre end for bare 20 år siden. Selvom mennesket ikke i samme periode har fået mindre behov for søvn.

»Der er alt for mange forstyrrende faktorer, som vi ikke har kontrol over. Der er computere, mobiltelefoner, tv etc. Og vi skal være på 24 timer 7 dage om ugen. Derfor er det også de færreste, der sætter tilstrækkelig tid af til at sove«.

LÆS GUIDE

Også Lis Lyngbjerg Steffensen mener, at søvnproblemerne i en vis udstrækning er en bivirkning ved det moderne samfund.

»Vi har ingen fælles ydre rammer mere, hvor man f.eks. møder kl. 8 og går hjem og holder fri kl. 16. Nu kan de fleste af os arbejde, når det passer os, og det kan der jo være rigtig mange fordele ved. Men der er også nogle bivirkninger, fordi det kan være svært at finde ud af, hvornår det egentlig er o.k. at holde fri«.

Stressede sover dårligt
Den beskrivelse kan speciallæge Jørgen Lund nikke genkendende til. Han oplever, hvordan 97-98 procent af de mennesker, der søger behandling hos ham på Stressklinikken i København, har søvnproblemer. For godt nok kan man sagtens have søvnproblemer uden at lide af stress, og omvendt. Men meget ofte hænger de to ting sammen.

»Langt de fleste, der kommer hos os, får alt for lidt søvn, og hos rigtig mange skyldes det, at de har svært ved at lægge bekymringerne fra sig, når de skal sove«.

Jørgen Lund mener, at der er god grund til at lytte, hvis du oplever søvnproblemer, fordi de altid er et tegn på, at noget er galt.

»Søvnbesvær er et signal fra ens indre skytsengel om, at noget skal laves om. Men hvis søvnproblemerne skyldes stress, er det svært at løse dem uden også at fjerne årsagen«. Tilbage hos søvnekspert Jan Ovesen lyder der en opfordring til ikke at gå i panik, hvis du har haft et par dårlige nætter. Men hvis det begynder at ske flere nætter om ugen over tre uger i træk, bør du gøre noget ved det, inden det bliver en ond cirkel.

»Søvnens vigtigste funktion er at holde hjernen i topform, så den kan præstere det maksimale. Men en god nattesøvn mindsker også risikoen for f.eks. hjerte-kar-sygdomme og visse typer cancer. Ligesom mellem 7 og 8 timers søvn øger chancen for at leve længere«.

LÆS ARTIKEL

Og medmindre der er tale om en decideret søvnsygdom, kan langt de fleste lære at sove godt igen. Men det kræver, at man finder ud af, hvilke råd der virker for en. Og at man er vedholdende og kombinerer flere forskellige ting.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge Jan Ovesen bør man f.eks. sørge for, at nogle grundlæggende ting er i orden. Soveværelset bør være veltempereret, der skal være mørkt nok, og alle stressfaktorer i form af bl.a. computer bør fjernes, så det er et afslappende sted at være.

Samtidig bør søvnhygiejnen være god, så man tjekker arbejdsmail senest kl. 19 i stedet for kl. 23. Og spiller man badminton, skal man ikke først hoppe under bruseren kl. 22, men slutte den fysiske træning, 4 timer før man skal i seng.

Ro, regelmæssighed … og får

Også Lis Lyngbjerg opfordrer til, at du gør noget ved det, hvis du sover dårligt. Og selvom rådene kan være mange, er kodeordet afslapning, når det bliver sen eftermiddag og aften. »Du skal forsøge at komme ind i en rutine, hvor du tillader dig selv at holde fri. Både fra arbejde og fra diskussioner med kæresten. Dem kan du tage lørdag formiddag i stedet for fredag aften«. Samtidig mener forfatteren, at det er en god idé at prøve at finde en halv time om aftenen, hvor du kan være dig selv og lave noget, du finder afslappende. Det kan være at læse en bog eller måske løse en sudoku, hvis du kan gøre det uden at få mental sved på panden.



LÆS ARTIKEL Lis Lyngbjerg Steffensen opfordrer også til, at du går i den støvede dragkiste og finder gode gamle dyder som ro og regelmæssighed frem. »Hvis man går i seng og står op på det samme tidspunkt hver dag, er det med til at sikre, at ens døgnur går rigtigt. Så det er et af de første gode råd, hvis du begynder at få søvnproblemer«. Til gengæld er Lis Lyngbjerg Steffensen ikke den store fan af det gamle råd om at tælle får. Hun foretrækker at trække vejret dybt nogle gange og lægge hånden på maven og mærke den hæve og sænke sig, mens afslapningssystemet går i gang.





Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTIKEL

Søvnekspert Jan Ovesen derimod har ikke noget imod de firbenede uldklumper. For fårene fungerer som hånden på maven og andre afslapningsteknikker.

»Det kan godt hjælpe at tælle får, for det fjerner fokus fra, at du ikke kan sove. Det afleder tankemylderet, der holder dig vågen«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce