Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

online. Med smartphonen er arbejdet kommet endnu mere hjem i stuen, i bilen, bussen, toget og biografen.

online. Med smartphonen er arbejdet kommet endnu mere hjem i stuen, i bilen, bussen, toget og biografen.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lav smartphone-regler og undgå stress

Eksperter mener, at smartphones er medskyldige i hvert tredje tilfælde af stress.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For meget arbejde, problemer med familien og mangel på anerkendelse er nogle af de typiske årsager til, at folk bliver stresset. Men gennem de seneste par år har en ny stressfaktor vundet indpas i de danske hjem. Smartphonen. Den bliver af flere stressklinikker vurderet til at være en stressfaktor hos hver tredje stressklient.

Med telefonen er arbejdet kommet endnu mere hjem i stuen, i bilen, bussen, toget og biografen, så de godt to millioner danskere, der har en smartphone, har svært ved at give slip.

Vær bevidst om vanerne
Men vil du undgå, at smartphonen får dit liv til at gå i sort, skal du være bevidst om, hvordan du bruger den, påpeger en af Danmarks førende stressforskere Bo Netterstrøm, overlæge ved Arbejdsmedicinsk Afdeling, Bispebjerg Hospital.

LÆS ARTIKEL

»Først og fremmest skal du kun tjekke telefonen for e-mail og beskeder, når du har tid til at tage dig af det. Du skal ikke lade dig styre af telefonen og afbryde det, du er i gang med,« siger Bo Netterstrøm og påpeger, at man også skal huske at slukke smartphonen helt nogle gange.

Klare retningslinjer ønskes
En ny undersøgelse blandt mere end 1.000 danskere fra softwarevirksomheden Symantec viser, at hver fjerde af de adspurgte tjekker e-mail, sociale netværk eller nyheder på mobilen inden for den første halve time fra de er vågnet.

Stressforsker ved Københavns Universitet Naja Rod Nielsen opfordrer arbejdsgiverne til at lave klare retningslinjer for, hvordan det forventes, at medarbejderne anvender deres smartphones, når de får dem udleveret fra arbejdet.

LÆS ARTIKEL

Medarbejderne skal have at vide, hvornår det forventes, at de er til rådighed. Signalværdien i det vil gøre en stor forskel, mener hun.

Men du kan også gøre noget selv. Stresscoach Bjarne Toftegård er leder af firmaet Forebyg Stress, som er et af de største stressfirmaer i Danmark med 65 tilknyttede stresscoaches.

Han råder til, at du laver nogle klare retningslinjer for dig selv for, hvornår det er okay, at du bliver forstyrret af biplyde fra din telefon, og hvornår du vil have fred. For eksempel er det en god idé at forbyde smartphonen i soveværelset, ligesom den ikke skal være på lyd, når du dyrker sport.

Da det kan være svært for den enkelte at opdage, at man er stresset på grund af for eksempel sin smartphone, er det vigtigt, at man hjælper hinanden, selv om det kan være svært, fortæller Benita Holt Rasmussen, psykolog og leder af virksomheden Det danske Institut for Stress.

LÆS ARTIKEL

»Hvis vi var gode til at lytte til kroppens signaler og gøre noget ved problemerne i tide, ville stress ikke fylde så meget. Men typisk forbinder man i første omgang ikke søvnproblemer eller irritation med stress, men tænker, at det går over af sig selv«, siger Benita Holt Rasmussen, som derfor opfordrer til, at man reagerer, hvis man bemærker, at ens partner eller kollega konstant har øjnene på smartphonen.

»Mange er berøringsangste, fordi de ikke vil blande sig i den andens liv af høflighed. Men er man stresset, har man netop brug for, at nogen fortæller det til én, da det er svært selv at erkende,« siger hun.

Lyt til hinanden

Også Bo Netterstrøm opfordrer til, at man lytter til hinanden og observerer sine nærmeste. »Det er ofte ens omgivelser, som gør én opmærksom på, at man ser stresset ud. Derfor skal du lytte til, hvad familie og kollegaer siger«, siger Bo Netterstrøm. LÆS OGSÅ



Jeanett Bonnichsen, psykolog og direktør i Center for Stress og Trivsel, tilføjer, at det er vigtigt, at man ikke virker anklagende over for den stressramte person, men at man derimod møder personen ud fra en medmenneskelig vinkel.

»Spørg personen, hvordan han eller hun har det, og fortæl derefter, at du er bekymret for ham eller hende. Det er vigtigt, at man henviser til noget konkret som for eksempel, at man har observeret, at de kigger på deres smartphone hele tiden«, siger Jeanett Bonnichsen.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden