Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Bagsiden  af medaljen. Cyklisterne myldrer frem i København, og det gør pladsen på cykelstierne trang. Nye investeringer skal give mere rum.  Foto: Mie  Brinkmann
Foto: MIE BRINKMANN

Bagsiden af medaljen. Cyklisterne myldrer frem i København, og det gør pladsen på cykelstierne trang. Nye investeringer skal give mere rum. Foto: Mie Brinkmann

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trængsel skaber ny cykelkultur i storbyen

Tusindvis af nye cyklister kæmper om pladsen på de københavnske cykelstier.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den daglige kamp for plads, som før foregik mellem cyklister, biler og fodgængere på vejene, er i høj grad flyttet ind på cykelstierne. Og den kamp spidser til i København, hvor antallet af cyklister i Indre By er støt stigende.

Hvor trafikmålingerne i 2008 talte 164.000 ture om dagen ind i og ud af det indre København, er tallet nu på 20.000 ture mere. Trafikforsker Malene Freudendal-Pedersen fra Roskilde Universitet (RUC) og trafiksociolog Anette Jerup Jørgensen fra Cyklistforbundet kan se, at cyklisterne er påvirket af trængsel.

»Cyklister ser ligesom bilister sig selv som meget uafhængige af andre. Men det passer ikke med virkeligheden, når man cykler i myldretiden på en cykelsti. Her er man nødt til at tage hensyn til de andre. Det kan godt give frustrationer, når den ’frie’ cykeltur pludselig bliver forsinket af andre cyklister«, siger Malene Freudendal-Pedersen.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden