Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

MUMS. Det kan være svært at holde sig væk, når der er kage på arbejdet. (Arkivfoto)
Foto: ADRIAN JOACHIM

MUMS. Det kan være svært at holde sig væk, når der er kage på arbejdet. (Arkivfoto)

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan undgår du sukkerfælderne på jobbet

Er du blandt den tredjedel, der spiser mere kage, end du har lyst til? Læs denne guide, og det vil forhåbentligt ikke ske igen.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En undersøgelse fra Kristelig Fagbevægelse viser, at 28 procent spiser mere kage eller andet sødt, end de egentlig har lyst til, når de er på arbejde.

»I gamle dage var det kaffe, der blev sat på bordet, når vi skulle hygge med kollegaerne. Nu drikker vi så meget kaffe i løbet af dagen, at det ikke længere er interessant som en undskyldning for en pause«, siger Sociolog og Adjunkt på Ernærings- og Sundhedsuddannelserne på Professionshøjskolen Metropol Jon Fuglsang.

LÆS OGSÅ

Han fortæller, at en pause om eftermiddagen skyldes et ønske om at indgå i ikke-faglige relationer med sine kollegaer. Men hvad er det egentligt, der sker med alle vores gode intentioner, når vi nærmer os fyraften?

»Ofte sker der det om eftermiddagen, at blodsukkeret falder, og hvis man ikke sørger for at have et mellemmåltid til rådighed, så trækkes man mod det søde, fordi det hurtigt får blodsukkeret op. Til gengæld varer det ikke længe, før det falder igen, og så kan man starte forfra«, siger Ernæringskonsulent på Institut for Human Ernæring, Ulla Skovbæch Pedersen.

Ja, vi ved det jo godt – måske for godt. Alligevel kan det være så svært. Men her følger en række råd til, hvordan du kan undgå at falde i sukkerfælden på jobbet.

1. Det er dit eget ansvar - dit liv og din krop

Anerkend, at der kun er én, der bestemmer, hvad du propper i munden, og det er dig selv. Ingen tvinger dig til at spise noget, du ikke har lyst til. En evt. kagekultur på arbejdspladsen kan dog næsten føles som tvang - for man vil jo ikke være kedelig og stå udenfor fællesskabet.

»Grundlæggende er ansvaret for, om man putter wienerbasserne i munden jo ens eget. Man kan ikke forlange, at de andre dropper hyggemøderne, men man kan bede sine kollegaer om deres forståelse for, at man ikke selv ønsker at deltage. Men det er selvfølgelig en dårlig løsning rent socialt«, siger Ulla Skovbæch Pedersen.

En wienerbasse til fredagsmorgenmaden vil for eksempel stjæle cirka 325 kalorier af din dagsration.

»Den enkelte er også en del af fællesskabet og er også med til at opbygge en vanekultur. Man skal ikke tale om noget sødt. Eller tale om, nu skal vi også have noget sødt på grund af det ene eller det andet. For det skal man ikke nødvendigvis«, siger Jon Fuglsang.

Han slår fast, at man skal melde ud til sine kollegaer, at man forsøger at skære ned på sukkeret. Selvom det kan være svært at sige nej tak til et stykke hjemmebagt kage, da det kan nemt kan opfattes som en personlig afvisning af den, der byder.

2. Tag konfrontationen

Det kan føles grænseoverskridende og nærmest fanatisk selv at finde sine egne sunde snacks frem, når fællesskabet samler sig til en omgang hygge, og man selv sidder med, hvad der udefra kan ligne en tør gulerod. Men det skal kollegerne acceptere, slår Ernæringskonsulent, Ulla Skovbæch Pedersen fast.

»Det kræver jo, at man hviler i sig selv og tør tage denne konfrontation. Men hvis man gør det på en fredelig måde, så accepteres det sikkert. Der er sikkert også andre, der gerne så noget andet på bordet, når der skal hygges og fejres«.

Sociolog Jon Fuglsang stemmer i:

»Man skal prøve at få skabt et andet kollegialt fællesskab. Få fastlagt kollektive aftaler. For eksempel, at der kun skal være kage en gang om ugen. Man skal søge at påvirke de kollektive normer. Det kan være hårdt, for hvem har også lyst til at bryde fællesskabet? Men man må stå fast, og så ellers ignorere eventuelle hånlige kommentarer«.

Og i hverdagen kan man jo ligeså godt selv være foregangsmand og søge at ændre kulturen. Hvis kollegaerne eksempelvis ser, at du tør tage en pose medbragte gulerødder frem som mellemmåltid, så vil dine kollegaer måske hurtigt gøre det samme. De har måske bare ikke turdet gøre af frygt for at fremstå kedelig. Gulerødder indeholder næsten heller ikke nogen kalorier, men mætter til gengæld godt.

3. Hold dit blodsukker stabilt

Man skal løbende sørge for at få spist, så man ikke kommer i energiunderskud. Dermed forebygger man, at der opstår et behov for sukker. Og det kan hurtigt udvikle sig til en dårlig vane, at man skal have noget sukker om eftermiddagen.

Ulla Skovbæch Pedersen anbefaler et stykke rugbrød eller et stykke knækbrød med eksempelvis magert pålæg eller mager ost som et godt mellemmåltid. Det kan også være frugt, en håndfuld nødder, mandler eller rosiner. I mange supermarkeder kan man købe små snackposer med blandede tørrede frugter, der også vil fungere som et alternativ til eftermiddagskagen.

LINKHer er de 8 officielle kostråd

4. Find de sunde alternativer frem

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I stedet for kage og slik på arbejdspladsen foreslår Ernæringskonsulent Ulla Skovbæch Pedersen, at der kommer andre og mere sunde ting på bordet. Eller også må man selv tage det med, hvis man ikke kan få overbevist kollegaerne om at skifte det usunde ud.

Et sundt alternativ til, når der skal hygges eller fejres, kan eksempelvis være et farverigt fad med friske frugter, evt. skåret ud i mindre stykker.

»Faktisk kunne man sætte mørk pålægschokolade på bordet. Hvis man kommer en enkel skive på groft brød, så får man dækket både det grove og det søde uden at vælte kalorie eller fedtkontoen«, siger Ulla Skovbæch Pedersen.

Sociolog Jon Fuglsang anbefaler, at man får indført en daglig frugtordning på arbejdspladsen. Det kan være med til at sikre at ens behov for noget sødt, bliver tilfredsstillet gennem sundere alternativer. Det handler også om, at man har behov for at putte noget i munden.

5. Fra kvantitet til kvalitet

En flødebolle indeholder cirka 95 kalorier, og det kan altså koste dyrt på kalorieregnskabet, hvis du arbejder i et stort fællesskab, og fejringskulturen er, at der hver gang skal flødeboller på bordet. Og det kan jo være svært at nøjes med en, når de først er kommet på bordet.

Er flødeboller eksempelvis en del af fejringskulturen på dit arbejde, så kan det være nemmere at søge at få ændret antallet – dvs. ændre det fra kvantitet til kvalitet. Få lavet en aftale med kollegaerne om, at der kun skal være en flødebolle til hver. Men det skal være en rigtig god flødebolle – en, der er lavet af en rigtig god chokolade med et højt kakaoindhold.

6. Placer dig væk fra sukkersagerne

Hvis man ikke fysisk kan nå frem til det usunde, så er man nået langt. Hvis man ligefrem skal rejse sig, så bør ens motivation, hvis den er stærk nok, være tilstrækkelig til, at man ikke falder i.

Sidder du i et åbent kontormiljø, hvor der er en eller flere kollegaer, som ynder at have slik stående på bordet - og som du ligefrem kan lugte - så sig fra og anmod venligst om, at slikket kommer ned i en skuffe. For har du en sød tand, vil det formentligt kun være et spørgsmål om tid, før du giver op.

7. Husk, hvorfor du er motiveret til at spise sundt

Hvorfor er det, at du gerne vil spise sundt på arbejdet? Hvad er det, du gerne vil opnå? Hvad er dine mål? Hvad er din motivation?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er vigtigt, at du kender svarene, så du kan finde dem frem inde i hovedet, når det bliver svært at modstå evt. fristelser. Skriv dem gerne ned og hæng dem op på din egen arbejdsplads – gerne, så dine kollegaer visuelt kan se dem. Det kan måske hjælpe dem til at forstå, at det her altså betyder noget for dig.

LÆS OGSÅ

»Hvis man lykkes med at få ændret kulturen på jobbet, så er det efterfølgende op til ens egen motivation ikke at lade sig drage af de søde sager«, afslutter Ulla Skovbæch Pedersen.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden