Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 FINN FRANDSEN
Foto: FINN FRANDSEN

Søgende. Gitte Henningsen på 39 år leder efter kærligheden med datingkonceptet Find-Mig-Nu, der blandt andet lader singler mødes i supermarkeder.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Datingsider jagter de »eksklusive« singler

Gunstige stjernetegn, golf eller kristne værdier. Der er datingsider for enhver smag.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Om du er til landmandsliv eller caféliv, spiller golf eller bingo, er kristen eller muslim, er der en skræddersyet datingside til dig.

Umiddelbart ser det ud, som om datingmarkedet vokser dag for dag. Men det er ikke tilfældet. I stedet kommer der hele tiden nye, nicheprægede koncepter, som forsøger at få fat i de i de kærlighedssøgende danskere.

Det forklarer sociolog og senioranalytiker Casper Radil, som har specialiseret sig i netdating.

»Nicheprodukterne prøver at komme ind på markedet, fordi det er bedre forretning at have et par tusinde aktive brugere, der betaler, end at have en masse passive medlemmer, som ikke betaler«, siger Casper Radil fra webanalysebureauet Interfazes.

LÆS ARTIKEL

Der findes i dag omkring 400.000- 500.000 aktivt datende danskere. Tallet har ligget nogenlunde stabilt de sidste 10 år, oplyser Casper Radil, hvilket er udtryk for, at det basale datingmarked er mættet.

»Derfor er der rigtig mange, der leder efter et nyt nøglekoncept, som gør det interessant for folk«, siger Casper Radil.

Han nævner ’beautiful people’ konceptet – en datingportal for smukke mennesker. For at blive medlem, skal de øvrige medlemmer stemme om, hvorvidt man er smuk nok til at blive optaget.

I USA står investorerne i kø for at smide penge ind i portalen, selv om medlemstallet er beskedent i forhold til andre store datingportaler.



Eksklusivitet er nøgleordet, forklarer netanalytiker Casper Radil:

»Der er status i at være medlem af den eksklusive klub, og det er det, der skaber et godt koncept. Jeg tror, at eksklusivitet bliver det næste boost inden for datingmarkedet«, siger Casper Radil.

Han har i årevis fulgt og analyseret folks adfærd på nettet med speciale inden for datingbranchen.

Den største generelle datingportal er dating.dk med cirka 500.000 medlemmer. Den kan man ikke konkurrere imod i forhold til antallet af medlemmer, vurderer Casper Radil.

Livedating, hvor folk mødes i virkeligheden med et synligt kendetegn, opstod allerede i 1970’erne og er væsentlig ældre end netdating. Kommercielt er konceptet dog ikke blevet en succes ifølge Casper Radil.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden