Rygestop. Rygekonsulent Maj-Britt Bjerre Koch råder kommende eksrygere at se indad og finde de positive sideeffekter ved rygestoppet, selv om rygetrangen endnu ikke er kommet ud af kroppen.
Foto: MARTIN LEHMANN

Rygestop. Rygekonsulent Maj-Britt Bjerre Koch råder kommende eksrygere at se indad og finde de positive sideeffekter ved rygestoppet, selv om rygetrangen endnu ikke er kommet ud af kroppen.

Livsstil

Syv gode råd: Sådan holder du fast i dit rygestop

Tjek giver dig råd og motivation til at blive smøgerne kvit for altid.

Livsstil

Måske er det gået godt med at holde sig fra smøgerne indtil videre, men der er stadig langt til mål. Selv om de 3-5 første dage er de værste at komme igennem, skal man endnu ikke læne sig tilbage og tro sig røgfri.

»Mange tager beslutningen, om at de vil det her, men det store spørgsmål er, hvordan man bliver ved med at holde op«, forklarer Maj-Britt Bjerre Koch, grundlægger og direktør for Rygestopkonsulenterne og forfatter til bogen 'Rygestop for livet'.

Især mellem 2. og 3. uge falder rigtig mange tilbage til de dårlige vaner. Maj-Britt Bjerre Koch giver derfor nedenstående syv gode råd til at bevare motivationen og komme videre med de gode vaner.

1. Tag det seriøst Maj-Britt Bjerre Koch anbefaler, at man sætter sig grundigt ind i, hvad det vil sige at holde op med at ryge:

»Det er en afhængighed, man er oppe imod, og det er derfor ikke bare et spørgsmål om lige at ændre et par vaner, tage en kold tyrker og holde fokus en uges tid. Det skal tages rigtig seriøst«.

LÆS ARTIKEL

Hun forklarer, at statistikken viser, at kun 3-5 procent af de, der kaster sig ud i et rygestop, holder helt op. De resterende 95-97 procent vender tilbage til de dårlige vaner efter et år.

»Det tænker rygeren ikke, når han eller hun kaster sig over et rygestop. Vi plejer derfor at sige til vores klienter, at de skal sammenligne det med at bestige verdens højeste bjerg«.

At bestige et bjerg kræver mange grundige forberedelser - og det gør et rygestop også.

2. Kommuniker, at du vil det
Til forberedelserne hører kommunikationen - det at kommunikere til sine omgivelser, at man har i sinde at holde op med at ryge - og at det denne gang er alvor.

»Der er mange, der ikke vil fortælle det, da de jo har forsøgt mange gange før - og tænk nu hvis det igen-igen ikke lykkes, så vil det også være pinligt, og jeg vil have familien på nakken igen. Men det er vigtigt at fortælle det til sine nærmeste, da de er med til at holde én fast i rygestoppet«, fortæller Maj-Britt Bjerre Koch.

Hvis ægtefællen eller samleveren ryger og ikke har i sinde at holde op, er det også vigtigt, at man får lavet nogle klare aftaler. Såsom at der ikke må ligge cigaretter fremme eller skoder rundt omkring i hjemmet. Alle fristelser skal væk.

3. Tænk fremad
Som kommende eksryger er man mest skrøbelig de første tre uger, og det er derfor vigtigt, at man sørger for at være meget opmærksom på sig selv i denne periode. Af samme grund bør man også fjerne flest mulige forhindringer, så man ikke bliver stresset på arbejde eller derhjemme - og ender med at falde i.

»Kroppen er stresset i den periode, man er på vej ud af sin afhængighed - den er jo vant til at få x antal stoffer, så den vil jo med djævlens vold og magt bekæmpe, hvad du har gang i med tanker, følelser og billeder på nethinden. Man kæmper konstant mod sin egen krop og sine egne mekanismer«, forklarer Maj-Britt Bjerre Koch.

LÆS ARTIKEL

Ro er derfor vigtigt, og modsat hvad mange tror, kan det være en ide at vælge at stoppe med at ryge i en ferie, hvor man i forvejen er væk fra hverdagen og vanerne.

4. Find de bagvedliggende årsager
Det kræver selvransagelse at blive eksryger. Maj-Britt Bjerre Koch beder folk om at se indad og finde ud af, hvilken form for afhængighed, de har.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det kan være den største udfordring at finde ud af, hvorfor man ryger, men det hjælper. Spørg dig selv, hvad det er for nogle cigaretter, du ryger, hvornår du ryger de fleste, og hvilke du godt kunne undvære«.

Når årsagen er fundet, kan man begynde helt konkret at arbejde med den og dermed på længere sigt fjerne trangen til cigaretterne.

5. Læg mærke til forandringer
Hovedmålet er jo at holde op med at ryge, og det kan være frustrerende hele tiden at skulle kæmpe med det ene mål. Mange glemmer derfor at lægge mærke til alle de positive effekter rygestoppet også har - effekter der dukker op, inden smøgtrangen er helt forsvundet.

»Mange kvitter smøgerne, fordi de ved, det ikke er sundt og det forkorter levetiden - men det der med at leve længere finder man jo først ud af, når man står med et ben i graven. Det er derfor vigtigt, at man lægger mærke til de forandringer, der sker på kort sigt. Det kunne være konditionen, kuløren i ansigten eller det, at man ikke lugter af røg længere«, fortæller Maj-Britt Bjerre Koch og råder folk til at skrive ned, når de registrerer en forandring uanset, hvor lille den er.

6. Bevar kontrollen
Rygning handler om magt. Hvem har magten - er det en selv eller er det cigaretterne?

Under et rygestop vil man mærke magten og kontrollen over sit eget liv vende tilbage - det er ikke længere cigaretterne, der bestemmer, og man er i stand til at sige fra. Fornemmelsen er god, og den skal man bruge som motivation. Men så kommer faren:

»Mange begynder på det her tidspunkt at tænke: "Jeg kan da være festryger". Mange finder ud af, at det sværeste var at tage beslutningen om at stoppe, mens rygestoppet ikke var nær så svært, og så ender de med at stå at diskutere med sig selv, om ikke de kunne finde ud af at blive festryger som naboen. Og her skal man virkelig lave nogle aftaler med sig selv om, at det skal man ikke«, pointerer Maj-Britt Bjerre Koch.

LÆS ARTIKEL

Vælger man alligevel at tage en smøg til weekendens fest, skal man også være klar på at se sig selv i øjnene og tage turen om igen.

»Det kommer med garanti til at ske - det sker i hvert fald for langt de fleste, der ikke har prøvet at stoppe før. Det må lige prøves, for det kunne jo være genialt, hvis jeg kunne finde ud af det - men det er der altså stort set ingen eksrygere, der kan«, understreger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

7. Husk cigaretter er ikke livskvalitet

Endelig skal man kæmpe for, selv om det kan være svært, ikke at drukne i selvmedlidenhed.

»Der er en del, der bliver triste og mener, at de har mistet deres livskvalitet og det, der forsødede deres tilværelse - men det er ikke synd for nogen, at de ikke længere kan ryge. Det er en illusion, at cigaretterne tilfører ekstra livskvalitet - de sørger for, at din krop er stresset hele tiden, med mindre du ryger. Så lad være med at have ondt af dig selv og hold i stedet det positive fokus«, slutter Maj-Britt Bjerre Koch.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce