Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: ASTRID DALUM
Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlunds Brevkasse: Hvor ofte bør man spise dagligt?

Politikens sundheds- og motionsekspert, professor Bente Klarlund, svarer på læsernes spørgsmål

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra læser Morten.

Jeg har i lang tid været af den opfattelse, at det skulle være sundere at spise flere måltider fordelt over hele dagen, frem for to-tre store måltider i alt.

Men efter at have læst en blog fra leangains.com, hvori der refereres til et nyligt publiceret studium om måltidernes fordeling, er jeg blevet i tvivl om, hvorvidt denne opfattelse egentlig er korrekt. I artiklen, på baggrund af deres fund, sættes der netop spørgsmålstegn ved den gavnlige effekt af et spisemønster med mange måltider.

Hvor ofte bør man spise dagligt?

Svar

Det er et centralt spørgsmål, du rejser. Jeg stiller ofte selv spørgsmålet om, hvor ofte vi bør spise for at være sunde, til mine kolleger i ind- og udland. Men der er tilsyneladende ikke noget entydigt svar, primært fordi vi savner velkontrollerede studier, der over lang tid har studeret effekten på vægt og stofskifte, når man spiser få eller mange måltider per dag.

Det studie, du henviser til, undersøgte otte normalvægtige raske personer, der gennemgik tre forsøg, hvor de over 12 timer fik enten tre kulhydratrige måltider, seks kulhydratrige måltider eller seks proteinrige måltider. Man målte blodsukker og insulin hvert kvarter.

Vurderet over 12 timer var det gennemsnitlige blodsukker og insulinrespons det samme, uanset om forsøgspersonerne indtog tre eller seks kulhydratrige måltider, mens responset var mindre, når de spiste proteinrigt.

Et andet studie, der også er publiceret i 2010, undersøgte mænd og kvinder med svær overvægt. Ved lodtrækning blev de inddelt i to grupper, der spiste hhv. seks gange og tre gange om dagen. Energiindtaget var det samme i de to grupper. Efter otte uger havde de to grupper tabt det samme i vægt, tabt lige meget fedt, og de rapporterede ikke om forskelle i appetit.



Disse og andre studier tyder på, at det er det samlede energiindtag, der betyder noget for vægten, snarere end hyppigheden af måltider. Men vi ved ikke, om det på langt sigt er nemmere at undgå overspisning, hvis man spiser få eller mange måltider. Og vi ved ikke, om anbefalingerne i så fald skal være de samme for overvægtige og normalvægtige.

Langt de fleste danskere har en forestilling om, at man skal spise tre hovedmåltider +/- mellemmåltider. Blandt diætister og fitnessfolk argumenteres gerne og ofte for, at det er vigtigt med hyppige daglige måltider. Det er muligvis rigtigt. Men det er altså svært at finde den videnskabelig dokumentation for, hvor mange gange om dagen vi skal spise.

Bente Klarlund Pedersen

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden