Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 MIRIAM DALSGAARD (arkiv)
Foto: MIRIAM DALSGAARD (arkiv)

data. En gennemsnitlig dansker bruger meget mindre end 1 GB data om måneden.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mobilkunder betaler for dyre data, de aldrig får brugt

Selskaber sælger abonnementer med over ti gange så meget data, som den gennemsnitlige kunde har brug for. Det gør mobilregningen alt for dyr.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mobilkunder bruger i stigende grad deres smartphones til at gå på nettet, vise en film, mens de er på farten, eller som gps i en snæver vending.

Men de mobildata, som kunderne skal bruge til alt det, der foregår på smartphonen, køber de alt for dyrt i abonnementer med 10, 20, ja helt op til 100 gigabyte (GB) data.

LÆS OGSÅ

»En typisk kunde bruger kun ni procent, altså cirka en tiendedel af det data, som de betaler for i mobilpakkerne. Det gør dem urimeligt dyre«, siger Nicolas Fredriksen, som driver pristjenesten telepristjek.dk.

Et billigt mobilabonnement med 3 GB data kan ifølge Politikens pristjek i dag fås for 99 kroner om måneden hos Oister.

Mens abonnementer med 20 GB koster omkring 299 kroner om måneden hos for eksempel Telia.

1 GB data om måneden i snit
En gennemsnitlig dansker bruger meget mindre end 1 GB data om måneden, nemlig 2-300 megabyte (MB) mobildata.

Storforbrugere af tv-tjenester og film på smartphones har ifølge en af branchens rapporter et forbrug af mobildata på omkring 2 GB om måneden.

»Selskaberne sælger kunderne langt mere data, end de overhovedet kan nå at bruge. Samtidig gør de det svært for kunderne at få klar besked om, hvor meget data de bruger«, siger direktør i rådgivningsfirmaet Netplan, teleekspert Torben Rune, som til daglig hjælper virksomheder med at skære ned på telefonomkostningerne.

Surfing foregår via wifi
Men der er allerede flere oplysninger om mobildata på vej til kunderne, oplyser direktør i Teleindustrien Jakob Willer. Det har industrien lovet i en aftale, som blev indgået med Forbrugerrådet og Erhvervs- og Vækstministeriet 28. juni.

»Nogle selskaber gør det godt allerede, men det er noget, vi som branche vil gøre endnu bedre end i dag. Hvert selskab er forpligtet til at give sine kunder let og enkel information om deres forbrug, også af mobildata«, siger Jakob Willer.

Ifølge Danmarks Statistik er andelen af mobilbrugere, som går på nettet med mobilen, steget fra 9 pct. i 2009 til 54 pct. i 2012.

Langt det meste surfing på mobilen foregår via wifi – altså det bredbånd, som de fleste danskere både har i hjemmet, på arbejdspladsen og på uddannelsesinstitutionerne.

Faktisk sker over 70 procent af mobiltrafikken på wifi, viser tal fra en EU-rapport, som også forudser, at kunderne i 2016 vil surfe på wifi på mobilen op mod 80 procent af tiden.

»Kunderne kommer let til at sige: Jeg skal bare have rigtig meget data i min pakke, for jeg er jo konstant online. Men de er jo på wifi overalt og bruger kun deres mobildata, når de sidder ude på en mole et eller andet sted«, siger Nicolas Fredriksen, som vurderer, at danskerne er gode til at tilgå internettet via deres telefoner.

Nogle telefoner er oven i købet indstillet til automatisk at søge det nærmeste wifi-netværk.

Ekspert: Selskaberne er presset

Torben Rune mener, at selskaberne forsøger at trække penge ud af et trængt marked: »Det handler om gynger og karruseller. Selskaberne er presset, fordi de ikke længere kan tjene penge på telefoni, sms’er og mms’er. Og nu bliver de presset af wifi også. De vil blive ved med at forsøge at trække penge ud af folk med mobildatapakkerne, så længe de kan«.

LÆS OGSÅ

Af samme grund bør forbrugerne selv være kritiske, når de vælger deres abonnement, siger Martin Salamon fra Forbrugerrådet, som anbefaler, at man går efter et selskab, der er tydeligt omkring forbruget af mobildata.

»Selskaberne burde mindst en gang om året sende besked til kunderne om deres forbrug hen over året og foreslå et billigere abonnement. Og forbrugerne burde tjekke deres abonnementer, ikke mindst fem-seks måneder efter, at de har købt ny telefon med binding til et dyrt abonnement«, siger Martin Salamon.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden