Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Michel Steen-Hansen
Foto: Michel Steen-Hansen

Kønt? Firmaet bag reklamen har modtaget både positive og negative tilbagemeldinger. Flest har været negative.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Reklame med dum, halvnøgen kvinde provokerer med ytringsfriheden i ryggen

Ligebehandlingsnævnet frikender håndværkerreklame for sexisme.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Lad ikke en kvinde klare en arbejdsmands opgave«, står der henover siden på den hvide varevogn.

Ved siden af teksten poserer en ung, lyshåret kvinde udstyret med bh, sikkerhedshjelm, svensknøgle og et åndsfraværende udtryk i ansigtet.

Rengøringsfirmaet, der ejer bilerne med reklamen, vidste godt, at reklamen var 'lidt mere vovet' end normalt.

SE FLERE REKLAMER

De forklarer til Politiken, at de ikke havde til hensigt at støde nogen. Men det gjorde de. Reklamen landede derfor på Forbrugerombudsmandens bord med en klage over firmaets markedsføring, der bliver kaldt »groft sexistisk og diskrimerende«.

Forbrugerombudmanden har henvist klagen til Ligebehandlingsnævnet, der behandler klager over forskelsbehandling mellem kønnene under ligestillingsloven.

Og herfra er meldingen klar: Reklamen ikke er kønsdiskriminerende, lyder det i afgørelsen fra nævnet.

Et spørgsmål om ytringsfrihed

Og i den konklusion er ytringsfriheden en afgørende faktor.

»Man skal afveje spørgsmålet om ytringsfrihed over for ligestilling og have in mente, at reklamer benytter sig af humor og provokationsformer. Ved den afvejning har vi fundet, at man ikke gik for vidt i det her tilfælde«, fortæller Tuk Bagger, der er formand for Ligebehandlingsnævnet.

Reklamer har nemlig det, nævnet kalder »et betydeligt spillerum for de kreative virkemidler«.

SKRIV

»Vi er måske på et grænseområde i den konkrete sag, hvor nogen vil mene, at reklamen går over grænsen og andre, at den ikke gør«, siger formand Tuk Bagger.

Og grænsen er, for nævnet at se, ikke overtrådt i en sådan grad, at nævnet vil gribe ind i virksomhedens ytringsfrihed.

Den vurdering er journalist og debattør Irene Manteufel helt uenig i.

I 2008 var hun en af hovedinitiativtagerne bag kampagnen 'Brysterne på bussen', der satte fokus på, at kvinder oftere end mænd bliver vist nøgne eller blottede i det offentlige rum.

LÆS OM KAMPAGNEN

»Den her reklame er et problem, fordi den viser et stiliseret billede, der endnu engang er fortællingen om, at kvinder et idioter og sexobjekter og ikke kan finde ud af at udføre et stykke arbejde«, siger hun.

»Men det mest ulidelige ved reklamen er, at den er nummer tre milliard i serien, der fremstiller kvinder som håbløst tåbelige objekter«.

Irene Manteufel giver ikke meget for Ligebehandlingsnævnets argument om ytringsfrihed.

»Man kan altid sige, at man frygter for ytringsfriheden, hvis man ikke må gøre grin med andre. På den anden side findes der nogle grænser for, hvor krænkende og groft man må udtale sig«, siger Irene Manteufel, der mener, at det er blevet et fast - og nemt - modargument, at noget 'bare er for sjov'.

»Men den krænkede synes jo ikke, at det er sjovt«.

Hun henviser til Forbrugerombudsmandens retninglinger for kønsrelateret reklame, der blev vedtaget i april 2012 under markedsføringsloven.

Der står blandt andet at reklamer ikke må være »kønsdiskriminerende, således at en person portrætteres som mindre værd, speciel eller som sexobjekt og lignende på baggrund af sit køn«.

LINKLæs Forbrugerombudsmandens retningslinjer her (eksternt link)

»Afgørelsen går imod stort set alle punkter i Forbrugerombudsmandens retningslinjer. De bliver simpelthen fejet af bordet i den konkrete sag med rengøringsfirmaets biler«, siger Irene Manteufel, der gerne vil høre andre instansers vurdering i sagen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden