Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

Hovedbrud. Jes Rødsgaard sætter sig gerne ved dette ovale bord, hvorpå eleverne flokkes om ham for at få hjælp til matematikken. Her er det Merle fra 4. F, der får gode råd.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jes er skolens bonus-bedstefar: Jeg vil være skoleven til jeg falder død om

81-årige Jes Rødsgaard hjælper til i matematik to gange om ugen på Maglegårdsskolen.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Med otte børnebørn skulle man tro, at Jes Rødsgaard havde fået sin dosis af børn. Men det er ingenlunde tilfældet.

»Jeg har altid syntes, det var sjovt at forklare mine børnebørn, hvordan man bruger indersiden af hovedet til matematik. Og nu hvor mit yngste barnebarn er startet i gymnasiet, synes jeg, det er sjovt at fortsætte her«, fortæller den 81-årige Jes Rødsgaard.

LÆS ARTIKEL

Han er uddannet bygningsingeniør og har tidligere drevet sit eget rådgivende ingeniørfirma i København.

Da han sidste år hørte, at Ældre Sagen søgte frivillige skolevenner, meldte han sig på stedet.

I dag kommer Jes Rødsgaard to gange om ugen på Maglegårdsskolen i Gentofte.

»Jeg har selv haft børnebørn her på skolen«, fortæller den 81-årige hjælpelærer, som selv bor i kommunen.

Han lever alene, da han har mistet sin hustru.

Politiken er med i skole denne fredag morgen. I hjemområde F, som det hedder, holder en 4.- , en 5.- og en 6.-klasse til.

Krigen fanger

Der er ro i det store fælleslokale, og eleverne arbejder koncentreret – alene, på tomandshånd eller i grupper – med enten dansk, matematik eller engelsk.

Jes Rødsgaard møder ind halv 9 – elevernes mødetid klokken 8 er trods alt for tidligt – klar til at hjælpe med regnestykker, geometri og koordinatsystemer. Plus det løse.

Som da eleverne havde om Anden Verdenskrig i historie og Jes Rødsgaard havde elevernes fulde opmærksomhed med sine fortællinger om at være dreng under krigen.

Jes Rødsgaard sætter sig gerne ved det samme bord, og så kommer eleverne til ham.

»Især drengene plejer at flokkes om Jes«, fortæller 6.-klassens dansklærer, Lone Bjerregaard.

Ordningen med at have bedsteforældre med i skole så hun første gang på en studietur til Norge. Bedstefædrene lavede pilefløjter med børnene, mens bedstemødrene lærte eleverne at strikke i håndarbejde.

»Det var jo helt fantastisk at se«, siger Lone Bjerregaard.

Derfor slog hun også til med det samme, da hun fik tilbudt at få Jes Rødsgaard tilknyttet som skoleven via Ældre Sagen i Gentofte.

»Det er en pædagogisk bonus for os alle, at Jes er her, for han supplerer med den generation, vi mangler i folkeskolen. Vi skal lave hele mennesker, og derfor skal eleverne også møde det hele«, siger dansklærer Lone Bjerregaard.

Det er præcis også budskabet fra Ældre Sagens afdeling i Gentofte, som organiserer skolevenner-ordningen i Gentofte Kommune. Cirka 40 frivillige er i dag skole- og børnehavevenner i kommunen.

»Vi skaber et møde og et nærvær mellem to generationer. Jeg ser omtrent 40 glade mennesker, som stråler og finder stor fornøjelse i at give deres viden og erfaring fra arbejdslivet videre til børn og unge«, siger Elin Jørgensen, som koordinerer aktiviteterne for Ældre Sagen i Gentofte.

Jes giver sig tid

Denne fredag morgen sidder der fire drenge og to piger om det ovale bord. Jes sætter sig ved siden af Daniel, som laver regnestykker. De taler sammen helt dæmpet.

»Jes hjælper mig med et regnestykke. Jes kan bedre forklare det. Det er dejligt at få hjælp«, siger Daniel, som har en farvestrålende kasket på.

Alle de elever, som Politiken taler med, giver udtryk for, at Jes Rødsgaard er god til at forklare matematikken.

»Jes er en rigtig god hjælper, fordi han forklarer det, så man forstår«, siger Matilde B.

Viola supplerer:

»Jeg tror, at Jes har mere forstand på det«.

Eller som Matilde H. siger det:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Han forklarer det lidt mere forståeligt end lærerne. Jeg tror, det er, fordi han forklarer det hele«.

Klassens faste matematiklærer er også glad. Han hedder Lars Saggau, er 53 år yngre end sin hjælpelærer og blev uddannet lærer for to år siden.

»Jeg har en god backup i Jens og er glad for, at han tager sig af nogle af mine matematikopgaver. Jes har nogle sjove måder at gøre tingene på, som eleverne godt kan lide. Det, at Jes har en ingeniørbaggrund og har arbejdet med matematikken i praksis, gør nok, at han ser matematikken på en anden måde, end jeg gør som lærer«, siger Lars Saggau, 28 år.

Man skal tænke

I mellemtiden er Jes Rødsgaard gået ind i et af klasselokalerne. Her sidder en gruppe elever og laver geometriske figurer med en bunke farvede træbrikker. De diskuterer livligt, hvilke former og i hvilke farver de skal lave.

EHRBAHN JACOB
Foto: EHRBAHN JACOB

Ved bordet ved siden af sidder Mathilde H. og arbejder koncentreret i sin matematikbog. Koordinatsystemet er ikke helt nemt at greje. Jes Rødsgaard sætter sig ved siden af Mathilde, læser opgaven igennem flere gange og begynder så at forklare.

De taler meget dæmpet sammen, mens Mathilde tegner koordinatpunkter i sit kladdehæfte.

»Det kan du godt, kan jeg se«, siger Jes Rødsgaard til sin 12-årige elev.

Bagefter fortæller hun:

»Jes hjælper mig med at forstå tingene. Han er god til at forklare alle punkter, så man er klar til at gå i gang med opgaven. Han giver sig også god tid«.

Timen er ved at være forbi. Jes Rødsgaard konstaterer, at skolebøgerne har forandret sig.

»Det er en helt anden slags matematikbøger i dag. De er mere kreative. Man skal ikke kun regne og dividere, man skal også tænke«, siger den 81-årige pensionerede ingeniør.

Mens eleverne holder pause, sætter lærergruppen sig om et veldækket bord med frugt og kage for at fejre en fødselsdag. Jes Rødsgaard bliver inviteret med, men han »skal videre«.

Hvor længe har du tænkt dig at være skoleven her på skolen?

»Til jeg falder død om«, svarer den 81-årige skoleven med et venligt smil og takker af for i dag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Skolereformen oplagt

I Ældre Sagens hovedkontor ser man mange muligheder for at udvide konceptet til folkeskoler i hele landet, ikke mindst med skolereformen, der træder i kraft 1. august.

Et af temaerne i reformen er ’åben skole’, som handler om at inddrage lokalsamfundet i skolens liv.

»Da har vores frivillige rigtig meget at byde på, så vi ser skolereformen som en oplagt mulighed for, at skolevennerne bliver en integreret del af skolekulturen, som man ser det i for eksempel Finland og Schweiz«, siger Katrine Heinild, som er projektkonsulent i Ældre Sagen.

Hun vurderer, at mange af organisationens 217 lokalafdelinger i landet er interesseret i at samarbejde med skolerne.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden