Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Fritidssnedker. René og Nicki snedkerer borde i deres fritid og har indtil videre solgt 10 borde.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mange danskere er blevet mini-iværksættere

»Det økonomiske potentiale er enormt«, siger professor om privates købmandsskab.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På et år er antallet af københavnske boliger på udlejningssiden Airbnb vokset med 81 procent. Årligt stiger antallet af brugere på siden Gomore.dk, hvor man kan sælge tomme sæder i bilen, med omkring 200 procent. På online-modebazaren Trendsales.dk er antallet af annoncer, hvor danskere sælger deres egne designs i tøj, accessories og boligtilbehør, det seneste år vokset fra 15.000 til 30.000. Dertil kommer et utal af folks egne Facebooksider og hjemmesider, hvorfra de sælger varer.

LÆS ARTIKEL

»Tærsklen til at komme i gang med en lille forretning og få kontakt til kunder er lavere end nogensinde før. Med informationsteknologien er alting blevet smartere, nemmere og billigere, så flere tager springet«, siger Torben Bager, der er professor ved Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse og leder af IDEA Entrepreneurship Centre på Syddansk Universitet.

I dag kan to unge fyre, der har bygget et hipt spisebord til deres stue, og som får lyst til at se, om andre måske vil købe sådan et bord, starte en forretning. De behøver hverken have et stort lager af borde, eje en produktionshal eller vente på, at en forhandler satser et stort markedsføringsbudget på lige netop dem. Alle kan lave en hjemmeside, en annonce på Den Blå Avis eller en Facebookside – og fra den ene dag til den anden give sig i kast med at sælge deres egne varer – også selv om de kun har en enkelt prototype på et perlearmbånd, de lige vil teste, om nogen gider købe. Og det er der et hurtigt voksende antal danskere, der gør.

»Det er en kraftigt stigende sum penge, der er forbundet med det her, og den bliver inden længe betydelig for hele den danske økonomi«, siger professor ved CBS og ekspert i e-handel, Jan Damsgaard.

»Man kan vel også sige, at selv om det totale omfang målt i procent af BNP er småt nu, så er potentialet enormt«.

Kræmmere i maven

Mette Obelitz, der er forbrugerpsykolog og direktør i konsulentvirksomheden Marketminds, er enig med Jan Damsgaard i, at det vil vokse:

»Vi har altid haft kræmmermentalitet i Danmark. Vi er glade for at gøre ’den gode handel’ og for selv at være købmænd. Så det er ikke noget nyt. Det nye er de mange platforme, hvorpå vi i dag har mulighed for at dyrke den mentalitet«.

Det er dog ikke udsigten til flere penge, der alene driver væksten i fritidsiværksætteriet, siger hun:

»Det handler om følelsen af at kunne selv og være et selvstændigt menneske«.

En type sideerhverv, som flere og flere af os har, er at sælge noget, vi selv har designet og produceret. Både fysiske markeder, hvor man kan købe folks egne kreationer og online salg af unikavarer, er i vækst.

Mette Obelitz mener, at udviklingen hører sammen med en tendens til, at vi ikke længere føler os som hele mennesker alene på baggrund af vores jobidentitet.

»Vi vil gerne kunne udtrykke os kreativt. Så det med at koble købmandsskabet og selvstændigheden med vores kreativitet, er en relativt ny identitetsfortælling, der er blevet meget stærkere over de seneste ti år«, siger hun.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Igen er de penge, folk betaler for vores kreationer, dog ikke i sig selv drivkraften. Pengenes største værdi er, at de bliver bevis på, at vores kreativitet har ægte kvalitet, siger Mette Obelitz.

Ny teknologi er afgørende

Det giver fritidsiværksætteriet vind i sejlene, at danskerne er hurtige til at tage nye teknologier til sig. Når alle kan modtage betaling over smartphoneapps som MobilePay og Swipp, så minder miniforhandleres vilkår pludselig meget om almindelige butikkers, og folk køber mere velvilligt deres varer. Det forklarer professor ved CBS Jan Damsgaard.

Derudover peger han på, at vi i dag jagter unikke varer, og at selv meget små producenter har gode chancer for at opstøve eller blive opdaget af lige netop deres potentielle kundegruppe, fordi internettet har revolutioneret markedsvilkårene.

»Industrisamfundet udkonkurrerede specialiteterne. De unikke ting forsvandt. Men i dag efterspørger vi dem, for vi er ikke ens, gennemsnitlige forbrugere, men alle har særlige behov og ønsker, som vi i højere grad dyrker nu«, siger Jan Damsgaard.

Forbrugerøkonom Dannie Hedegaard, der er forskningsleder ved Institut for Marketing og Management ved Syddansk Universitet, er enig i, at de unikke varer har fået helt andre vilkår:

»Bittesmå nicher i national sammenhæng har nu et globalt publikum og kan løbe rundt. Også fordi ejeren ikke behøver have huslejen til en fysisk butik«.

Ikke bare krisefænomen

Der er skrevet meget om den genbrugs- og bæredygtighedsbølge, der skyller ind over Danmark i disse år. Også om, hvordan den vil ebbe ud, når vi får flere penge mellem hænderne. Men Jan Damsgaard forudser langtfra, at al væksten på for eksempel dba.dk og Trendsales vil aftage i fremtiden. Han mener, der findes et opgør med lavkvalitetsvarer og et ønske blandt forbrugerne om at eje for eksempel møbler og tøj af høj kvalitet, som vi så sælger videre til hinanden. Så den samme Trip Trap-stol kan nå at være i ti børnefamilier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Der er selvfølgelig lidt mode over det med genbrug og bæredygtighed, men jeg tror, det er et generelt opgør med industrisamfundets forbrug«, siger han og bakkes op af forbrugerpsykolog Mette Obelitz:

»Adgangen til at udbyde, handle og sælge sine egne varer og ydelser bliver kun større – så omfanget af fritidsiværksætteri vil helt klart stige«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden