VOKSENFEST. Ikke kun for børn - Halloween er en tradition, der bliver mere og mere populær at dyrke blandt voksne, lyder det fra detailbranchen og tendenseksperter
Foto: PETER HOVE OLESEN

VOKSENFEST. Ikke kun for børn - Halloween er en tradition, der bliver mere og mere populær at dyrke blandt voksne, lyder det fra detailbranchen og tendenseksperter

Livsstil

Af banen, børn: Halloween for voksne vinder frem

Voksne vil i stigende grad være med, når der fejres Halloween, lyder det fra detailbranchen og tendenseksperter.

Livsstil

Halloween klinger måske ikke synderligt voksenvenligt i de flestes ører.

Den er da også kendt som en tradition, der primært henvender sig til børn.

Men det mønster er i forandring, og Halloween hiver flere og flere voksne til sig.

Sådan lyder det fra blandt andre analyseinsituttet Retail Institute Scandinavia, der specialiserer sig i detailhandel og forbrugeradfærd.

»Hele den her udvikling med Halloween henvender sig jo også til voksne. Det synes jeg, er vigtigt at tage med. Det er noget, der dyrkes mere og mere blandt voksne, selvom det stadig i høj grad er børnenes fest«, siger Mette Skovgaard Frich, der er vidensudviklingschef i Retail Institute Scandinavia.

Hvorfor appellerer Halloween til voksne?

»Halloween er forbundet med kreativitet og leg, og det passer godt til den moderne forbruger. Det er let for os i dag at købe alting færdiglavet, og derfor ser vi en tendens i retningen af, at man gerne vil være medskaber og ikke bare købe alting. Så hvis man pludselig kan vise sin kreativitet med sådan en tradition her, så giver det høj status rent forbrugerkulturmæssigt«, siger Mette Skovgaard Frich.

Fælles oplevelser

Historiker og forsker ved Det Kongelige Bibliotek, Caroline Nyvang, forklarede i tirsdags til Politiken , hvordan man »helt klart kan se«, at Halloween-aktiviteter for voksne breder sig.

Igennem flere forskellige medier bliver traditionen kanaliseret ud til et bredere, ældre publikum. Segmentet tager traditionen til sig, fordi Halloween er en meget fællesskabsorienteret tradition, lød hovedargumentet fra Caroline Nyvang:

LÆS OGSÅ

»De voksne holder deres egne Halloweenfester, mødes og spiser græskarsuppe sammen og så videre. I livsstilsmagasiner kommer der fokus på pyntegræskar, opskrifter med græskar, guides til hvordan du laver hyggelige Halloween-aktiviteter med venner og familie og så videre. Så det er bestemt ikke kun forbeholdt børnene længere«.

Den udlægning er Mette Skovgaard Frich enig i.

»Der er rigtig meget socialt forbundet med Halloween, som gør, at det ikke kun er detailhandlens tradition, det er også folkets tradition. Den har ikke kun en kommerciel dimension, men handler især om fælles oplevelser«, siger hun.

En tur tilbage til barndommen

En anden grund til, at Halloween også kan virke dragende på den voksne generation, er fordi den bliver en legitim undskyldning for at være barn igen, mener Mette Skovgaard Frich.

Dermed ikke sagt, at alle voksne har en underliggende trang til at male sig som en zombie i ansigtet og tigge om slik hos naboen. Men de voksne får mulighed for at tilpasse traditionen og de kreative udfoldelser på en måde, der passer dem, pointerer Mette Skovgaard Frich.

Og det er noget, der skubber gevaldigt til Halloweens voksenpopularitet:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Man kan pludselig få lov til at gå lidt amok, hvis det er det, man har lyst til. Nogle laver måske sjove Halloweenkager og pynter dem med alt muligt, får inspiration til græskarmadlavning i livsstilsmagasiner og hvad ved jeg. Det bliver en undskyldning for igen at få lov til at lege og lave nogle kreative sysler, måske endda i selskab med ens børn. Derfor taler den her tradition så meget til voksne«, siger Mette Skovgaard Frich.

Party-produkter har vind i sejlene

Hos den danske virksomhed Top-Toy, der blandt andet står bag Fætter BR og Toys’R’Us i Danmark, mærker man tydeligt, hvordan Halloween hitter hos både børn og voksne.

»Vi ser helt klart en tendens til, at voksne tager Halloween til sig. Det er ikke kun i Danmark, men også i vores nabolande Sverige og Norge. Det hænger også fint sammen med, at institutioner inviterer skolebørnene til Halloweenfest, hvor de voksne også involverer sig«, fortæller produktansvarlig i Top-Toy, Lars Morel Lærke.

Top-Toy lancerede de første Halloweenprodukter i år 2000. Siden er efterspørgslen steget år for år, og der nu mere salg i Halloweensortimentet end fastelavnsortimentet, fortæller Lars Morel Lærke.

»Vi ser, at både vores udklædning, tilbehør og udsmykning vinder frem. En tredje produktgruppe, som går meget frem er vores såkaldte partyprodukter, hvilket går fint i tråd med, at voksne i stigende grad holder Halloween-fester hos hinanden«.

Kommet for at blive

Spørger man Mette Skovgaard Frich, så er Halloween en tendens, der er kommet for at blive. Den generation af børn, som netop nu vokser op med Halloween som allestedsnærværende, vil tage traditionen til sig og gøre den til deres egen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Den generation, som er opvokset med det, synes i høj grad, Halloween er federe end fastelavn. Der er Halloweenfester i skolerne og nogle klare symboler tilknyttet, så i og med at nogle børn i den her gruppe vokser op med Halloween, bliver den naturligt lagret som deres egen tradition«.

Derfor vil tendensen med voksen-Halloween også brede sig tilsvarende i fremtiden, mener Mette Skovgaard Frich.

»Traditionen kommer jo til at få fat i de voksne ligegyldigt hvad, fordi de kan se, at deres børn dyrker det. Så Halloween vil spredes til endnu flere voksne fremover, fordi flere kommer til at føre traditionen videre og vende tilbage til den år for år«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    An image posted by Oscars show host Ellen DeGeneres (bottom row, 4th L) on her Twitter account shows movie stars, including Jared Leto, Jennifer Lawrence, Meryl Streep (bottom row L-3rd L), Channing Tatum, Julia Roberts, Kevin Spacey, Brad Pitt, Lupita Nyong'o, Angelina Jolie (top row L-R) and Bradley Cooper (bottom row, 2nd R), as well as Nyong'o's brother Peter (bottom row, R), posing for a picture taken by Cooper at the 86th Academy Awards in Hollywood, California March 2, 2014. The self-portrait tweeted by host DeGeneres and actors taken during Hollywood's annual Academy Awards ceremony on Sunday quickly became the most shared photo ever on Twitter. Picture taken March 2, 2014. REUTERS/Ellen DeGeneres/Handout via Reuters (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT MEDIA TPX IMAGES OF THE DAY PROFILE) ATTENTION EDITORS

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen
    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen

    Henter…

     

  • Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

    Henter…

    USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Forsiden

Annonce