0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Cyklister over 45 år kommer mest til skade i trafikken

De cykler oftest i myldretiden, hvor trafikken er mest intens og farlig.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling (Arkivfoto)
Foto: Jens Dresling (Arkivfoto)

Myldretid. Der er meget at se til, når man cykler i myldretiden.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Børn og unge omtales ofte som de mest sårbare trafikanter. Men dykker man ned i ulykkestallene, er det faktisk de midaldrende cyklister, som lever livet farligst i trafikken.

»Den aldersgruppe cykler ikke nær så mange kilometer om dagen som de unge, og i dét lys har de flest personskader«, siger Jesper Hemmingsen, dokumentationskonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

En forklaring er, at modne cyklister primært cykler til og fra arbejde i myldretiden.

»Erhvervsaktive cyklister bevæger sig rigtig meget i myldretiden, hvor der er meget trafik. De cykler altså på de mest udsatte tidspunkter på dagen, hvor der er flest busser, biler, cyklister og fodgængere, og hvor der er meget, man skal tage højde for som cyklist«, siger Jesper Hemmingsen.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter