Få de vigtigste historier direkte i din indbakkeLæs mere

Myldretid. Der er meget at se til, når man cykler i myldretiden.
Foto: Jens Dresling (Arkivfoto)

Myldretid. Der er meget at se til, når man cykler i myldretiden.

Livsstil

Cyklister over 45 år kommer mest til skade i trafikken

De cykler oftest i myldretiden, hvor trafikken er mest intens og farlig.

Livsstil

Børn og unge omtales ofte som de mest sårbare trafikanter. Men dykker man ned i ulykkestallene, er det faktisk de midaldrende cyklister, som lever livet farligst i trafikken.

»Den aldersgruppe cykler ikke nær så mange kilometer om dagen som de unge, og i dét lys har de flest personskader«, siger Jesper Hemmingsen, dokumentationskonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

En forklaring er, at modne cyklister primært cykler til og fra arbejde i myldretiden.

»Erhvervsaktive cyklister bevæger sig rigtig meget i myldretiden, hvor der er meget trafik. De cykler altså på de mest udsatte tidspunkter på dagen, hvor der er flest busser, biler, cyklister og fodgængere, og hvor der er meget, man skal tage højde for som cyklist«, siger Jesper Hemmingsen.

Mange af ulykkerne, 85 procent, sker i byerne på spidsbelastningstidspunkterne, oplyser Rådet for Sikker Trafik. De sker oftest med andre trafikanter involveret, mens for eksempel børn og unge oftere vælter på cyklen alene.

Ser man alene på ulykkestallene har de 21-24 årige flest uheld på cyklen. Men da de cykler markant flere kilometer om dagen end cyklister mellem 45 og 54 år, er det reelle uheldstal højere for de ældre.

Det reelle billede af, hvor mange forstuvede fingre og hudafskrabninger de 45-64-årige rent faktisk pådrager sig, er endda mere dystert end det, som statistikkerne fortæller.

»Vi ved, at mørketallet for disse cyklister er det største, fordi de er tilbøjelige til ikke at involvere politi, skadestue eller forsikringen, hvis de får knubs. De er markant bedre til at tage deres børn på skadestuen ved deres uheld, end når de selv har uheld«, siger Jesper Hemmingsen.

Om de cyklister, som kommer alvorligt til skade, ved man, at 2 ud af 3 ulykker sker i kryds og helt overvejende i byerne.

Og når det går gruelig galt med døden til følge, sker det typisk, fordi cyklisten bliver påkørt bagfra eller i en højresvingsulykke af en lastbil eller en personbil, oplyser dokumentationschef Jesper Sølund i Rådet for Sikker Trafik.

Jo ældre man bliver, desto større bliver risikoen for ulykker og personskader.

»Rent biologisk er forklaringen, at når du kommer over de 50 år, er du fysisk langt mindre robust end en 18-årig, som for eksempel slipper med en forstuvet arm, mens den ældre cyklist ved samme belastning får en langt mere alvorlige skade«.

De ældre har også forholdsmæssigt flere hovedskader, fordi de ikke når at tage fra, når de styrter. De reagerer heller ikke lige så hurtigt ved pludselige farlige situationer og har sværere ved at se sig bagud, vurderer Jesper Sølund.

Det må dog »endelig ikke« afholde dem fra at cykle, understreger Cyklistforbundets direktør:

»Det er rigtig godt at cykle, og det er både sundere og sikrere at være aktiv end at være inaktiv«, siger Klaus Bondam.

LÆS OGSÅ

Han henviser til, at mange tusind danskere dør på grund af inaktivitet hvert år sammenlignet med de cirka 30 dræbte cyklister om året.

Når det er sagt, bekræfter han også, at cyklisterne på 45+ oftest kommer galt af sted.

»Den aldersgruppe har en sindssygt travl hverdag – mange krav på arbejdet og mellemstore børn, så der kommer rigtig mange ting ind over lystavlen, og det går ud over opmærksomheden«, siger Klaus Bondam.

Han sammenligner for eksempel med cyklister, der har børn på cyklen.

»Jeg kan forestille mig, at du er ekstra opmærksom, hvis du cykler med et barn på cyklen, mens distraktionen kan være større, når man er sig selv og samtidig har en sindssygt travl hverdag«, siger Cyklistforbundets direktør .

Forbundets bedste råd er derfor:

»Kør på cykel, når du kører på cykel!«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce