Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ernæringsekspert Melanie Wange Larsson fra Suhr’s Seminarium mener ikke, at der er nogen grund til at være bange for komælk, så længe man holder sig til de fedtfattige varianter.
Foto: TINA NIELSEN

Ernæringsekspert Melanie Wange Larsson fra Suhr’s Seminarium mener ikke, at der er nogen grund til at være bange for komælk, så længe man holder sig til de fedtfattige varianter.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vælg den bedste sojamælk

I en årrække har salget af mælk været faldende, mens mælkealternativer som soja- og rismælk vinder frem. Vi har kigget 18 soja-, havre- og rismælkprodukter efter i sømmene.

Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ud med mælkens mættede fedtsyrer, ind med de let fordøjelige vegetabilske alternativer. Sådan lyder mantraet fra flere og flere danskere, der af hensyn til fordøjelsen og sundheden vælger mælkeprodukterne fra. Igennem de senere år har sojamælk, rismælk og havremælk bredt sig ud over hylderne i danske supermarkeder og helsebutikker. Se en del af udvalget ved at klikke på produktnavene neden for. »Vi oplever en stigning på omkring 30 procent om året. Og jeg vil næsten sige, at vi er inde i en eksponentiel vækst«, siger en tilfreds direktør for firmaet Naturli Foods, Poul Agger, der har produceret mælkealternativer siden slutningen af 1980’erne. Dermed følger Danmark udviklingen i blandt andet USA og England, hvor salget af ikke mindst sojamælk er vokset voldsomt. I New York og London kan man næsten altid købe sin frokost og kaffe ’dairy free’, altså uden mælk.

Danske kaffebarer er begyndt at følge efter, og blandt andet kaffekæden Baresso tilbyder caffe latte med sojamælk.

De fleste danskere tåler mælkesukker Udviklingen i andre lande kan til dels tilskrives det faktum, at rigtig mange mennesker i andre lande har svært ved at fordøje mælkesukker. Faktisk er omkring 75 procent af Jordens befolkning ramt af laktoseintolerans. Det gælder kun for cirka 3-5 procent af danskerne.

Og børn bør drikke mælk, påpeger overlæge Arne Høst.

Alligevel vinder mælkealternativerne altså frem herhjemme. Nogle føler nemlig, at mælken giver en oppustet fornemmelse i maven, selv om de ikke bliver testet positive for laktoseintolerans.

Det oplever formanden for Danske Ernæringsterapeuter, Tine Johnsen, ofte i sit arbejde.

Komælk er til kalve

Hendes opfattelse er, at rigtig mange mennesker har svært ved at fordøje mælkens proteiner. Ligesom homogeniseret mælk kan volde problemer, fordi fedtmolekylerne bliver findelt og derfor kan trænge igennem tarmslimhinden.

»Vi har en eller anden overbevisning om, at koens mælk til kalven er en forudsætning for menneskets overlevelse. Det bliver solgt sådan, at vi skal have en halv liter mælk om dagen. Men det er jo ikke rigtigt. Koens mælk er lavet til kalve, ligesom moderens mælk er lavet til babyer«, siger Tine Johnsen.

Kvalitetsproteiner i mælk
Ernæringsekspert Melanie Wange Larsson fra Suhr’s Seminarium mener dog ikke, at der er nogen grund til at være bange for komælk, så længe man holder sig til de fedtfattige varianter.

»Hvis ikke man lider af laktoseintolerans, er det altså ikke noget problem at drikke mælk. Og det er en rigtig god kilde, ikke mindst for børn, til proteiner, vitaminer og mineraler. Man skal bare holde sig til de fedtfattige mælkeprodukter«, siger hun.

Har man laktoseintolerans eller mælkeallergi, er mælkealternativerne af for eksempel soja, ris eller havre et glimrende alternativ, mener ernæringseksperten. Men det kan ikke helt sidestilles med mælk.

»Der er næsten lige så mange proteiner i sojamælk som i almindelig mælk. Men kvaliteten af proteinerne i sojamælk er lidt anderledes end i komælk. Der er nogle bestemte aminosyrer, som man ikke får igennem bælgfrugter som soja«, siger Melanie Wange Larsson.
Spis sundt og varieret

Det betyder ikke nødvendigvis, at det er en dårlig idé at drikke sojamælk, påpeger hun. Det skal bare indgå i en sund og varieret kost. Til gengæld er der et par andre forhold, man skal være opmærksom på, hvis man hopper på sojavognen. For det første skal man sikre sig, at man får kalk nok, ved for eksempel at vælge sojadrikke, hvor kalk er tilsat. For det andet skal man holde øje med sukkerindholdet i sojaprodukterne.

Læs mere om mælk her:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden