Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Det er blevet smart at køre på banecykler uden eksempelvis bremser og ringklokke. Cyklerne på billedet stammer dog fra en landsdækkende cykelrazzia og har ikke noget at gøre med banecykler.
Foto: DRESLING JENS

Det er blevet smart at køre på banecykler uden eksempelvis bremser og ringklokke. Cyklerne på billedet stammer dog fra en landsdækkende cykelrazzia og har ikke noget at gøre med banecykler.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cykler uden bremser breder sig

Banecykler helt uden sikkerhedsudstyr som lys, ringeklokke og bremser er blevet en modedille. Tendensen bekymrer fagfolk.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Banecykler uden sikkerhedsudstyr som bremser, ringklokke og reflekser er ulovlige at køre på ude i trafikken. Alligevel er de blevet det helt store hit i de danske gader.

LÆS ARTIKLEN

Problematisk, mener Rådet for Større Færdselssikkerhed, der betegner den nye trend som værende ’fuldstændig sindssyg’ og i øvrigt opfordrer alle unge til at holde cyklerne på banerne.

Vil brage ind i folk
Også Færdselsstyrelsen er bekymret over tendensen, skriver Metroxpress.

»Hvis en fodgænger kommer til at træde ud på cykelstien, vil man ikke kunne nå at bremse på sådan en cykel. Der er jo en grund til, at cyklerne er lavet til banekørsel«, siger specialkonsulent fra Færdselsstyrelsen Frank Trusholm.

LÆS ARTIKLEN

Der findes ingen opgørelse over, hvor mange der kører rundt på banecyklerne – også kaldet fixies. De fleste bestiller nemlig dele på Internettet og bygger selv cyklerne.

Sælger godt

En af de få cykelhandlere, der sælger banecykler er Davinci Cykler på Nørrebro, der de seneste to år har mærket en markant efterspørgsel på banecykler. Her er hver tredje cykel, der bliver solgt en banecykel.

En af dem, der nyder at suse af sted på en cykel, der er skabet for sikkerhedsudstyr er Jonas på 27 år.

»Jeg prøver ikke at være en del af nogen undergrundskultur. Jeg synes bare, at det er sjovere og mere behageligt at køre på en fast nav-cykel. Fordi pedalerne og hjulene følges ad, har man mere kontrol over cyklen«, siger han til Metroxpress.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden