Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

    Alt om Moderne kærlighed

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stamcellefirma køber sig til kunderos

Stemcare bruger betalte kunder som marketingafdelingens forlængede arm.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Kender I nogle, som er gravide? Få 1 års gratis nedfrysning for hver henvisning til Stemcare«.

Sådan lyder en af Stemcares kontroversielle metoder til at skaffe nye kunder.

Hvis du som kunde i den private stamcellebank overtaler nogen i din familie eller vennekreds til at betale de over 20.000 kroner, det koster at nedfryse sit nyfødte barns stamceller, belønner Stemcare dig med et nedslag i prisen på 1.120 kroner.

I strid med loven
At betale kunder for at rekruttere nye kan være i strid med markedsføringsloven, siger forbrugerombudsmanden.

LÆS OGSÅ

»Vennehvervning, hvor et firma får kunden til at overtale bekendtskaber til at indgå en relation med firmaet, er en betænkelig og aggressiv markedsføringsform, som kan være i strid med god markedsføringsskik. Hvis kunden bliver belønnet, og den hvervede ikke bliver informeret om det, kan der også være tale om skjult reklame«, siger Danielle Brisson, fuldmægtig hos forbrugerombudsmanden.

Hun ønsker ikke at kommentere den konkrete sag og udtaler sig generelt.

Belønning til kunder
Stemcare blev i sidste uges Lørdagsliv kritiseret af flere eksperter og Forbrugerrådet for at vildlede vordende forældre om værdien i at gemme sit barns navlesnorsblod. Firmaet fortæller de gravide, at blodkræft og arvelige blodsygdomme behandles med navlestrengsstamceller, men den oplysning har intet med Stemcares eget produkt at gøre, lød kritikken.

LÆS OGSÅ

Men ud over ordene kan metoderne til at skaffe nye kunder være i strid med loven. Ifølge Lørdagslivs oplysninger belønner Stemcare også familier for at stå frem og anprise produktet på hjemmesiden eller i brochurer. På hjemmesiden siger en:

LÆS OGSÅ

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»I dag bruger man for eksempel cellerne i behandlingen af leukæmi. Hvis uheldet var ude, og vores datter skulle blive ramt af den sygdom, ville vi jo som forældre give hvad som helst for at kunne sikre hende den bedste behandling. Derfor synes jeg, at det, man betaler, reelt er en meget lille udgift i forhold til, hvad man allerede i dag kan få igen«.

Sponserede familiefortællinger
Forbrugerombudsmanden har ellers udstukket et sæt retningslinjer om skjult reklame. I en sag om betalte blogs på nettet gør ombudsmanden det klart, at hvis man honorerer nogen for at omtale et produkt, skal det klart fremgå af indlægget. Ellers er der tale om skjult reklame i strid med loven. Disse principper mener Forbrugerrådet også gælder for Stemcares sponserede familiefortællinger:

LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Hvis det fremstår, som om familier af lyst udtaler sig positivt om et produkt, er det klart et problem, hvis de er blevet betalt for det. Den oplysning bør tydeligt fremgå, så forbrugere ikke er i tvivl om, at det er en reklame«, siger Sine Jensen, sundhedspolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.

Klassiske markedsføringsredskaber
Stemcares direktør Lisbeth Juhl Christensen lægger ikke skjul på, at familierne bliver honoreret for at deltage. Og hun vil gerne tilføje den oplysning, hvis nogen rejser krav om det. Men hverken dette eller firmaets vennehvervning ser hun umiddelbart noget odiøst i; det er klassiske markedsføringsredskaber, siger hun.

»Det er vigtigt for mig at påpege, at vi ikke går ud og hverver folk, som ikke er interesserede i vores produkt. De her familier har købt vores produkt, og vi synes så, det er fair at honorere dem for den tid, de bruger på at stille deres historie til offentligt skue og hjælpe andre til at forstå, hvorfor de har gjort det«, siger Lisbeth Juhl Christensen.

En tredje omstridt metode er, at Stemcare ringer til gravide kort før fødslen uden at have fået lov. Før man bestiller en gratis informationspakke, oplyser Stemcare, at man får »ret til en gratis telefonisk konsultation«. Men efter bestillingen svarer firmaet: »Ca. 4 til 6 uger før din terminsdato vil du blive kontaktet af Stemcare Kundeservice, så vi kan varetage eventuelle spørgsmål«.

Skal have grønt lys
Ifølge Forbrugerrådet er der her tale om en overtrædelse af loven, der siger, at erhvervsdrivende ikke må ringe til en forbruger uden at have fået grønt lys.

»Stemcare bør hurtigst muligt gå i gang med at ændre sin markedsføring, for den er generelt alt for aggressiv. I bedste fald er metoderne kontroversielle, i værste fald er de i strid med loven«, siger Sine Jensen.

I Stemcare er direktør Lisbeth Juhl Christensen forundret over kritikken, men erklærer sig parat til at ændre de dele af markedsføringen, som i givet fald er problematiske:

»Vi er en lille virksomhed uden store ressourcer, som forsøger at komme i kontakt med dem, som er interesserede i vores produkt. Vi har ingen interesse i at genere eller vildlede nogen, og vi har da heller ikke fået kritik, siden Sundhedsstyrelsen afsluttede en sag i 2008. Vi gør alt, hvad vi kan for at blive opfattet som en seriøs virksomhed, hvilket selvfølgelig også skal afspejle sig i vores markedsføring«.

Stemcare skal efterses
Sundhedsstyrelsen har tidligere kritiseret Stemcare for at reklamere i strid med markedsføringsloven. Efter at Politiken har bragt nye eksempler frem, vil Sundhedsstyrelsen nu igen gå firmaets markedsføring efter i sømmene.

»Vi kigger løbende på sagerne, men følger også med i pressen. Vi vil kigge på nogle af de konkrete ting, som er blevet rejst i artiklerne, og se, om der er nogle problemer i forhold til firmaets hjemmeside«, siger jurist Henrik Kristensen fra Sundhedsstyrelsens tilsynsenhed.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden