Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ofte når lyset at skifte til rødt igen, inden alle cyklisterne i køen er kommet over krydset.
Foto: SØREN SCHNOOR

Ofte når lyset at skifte til rødt igen, inden alle cyklisterne i køen er kommet over krydset.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cyklister sidder fast i cykelkøer

Der er nu så mange cyklister i København, at de sidder fast i køer i lyskrydsene.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

30 procent af den samlede trafik i København er cyklister, og argumentet om at tage cyklen for at undgå at sidde fast i trafikpropper holder ikke mere.

Det er nemlig blevet hverdag at sidde fast i cykelkøer, skriver Metroxpress. Men det skal være slut, mener byens teknik- og miljøborgmester

En stor flok cyklister kommer trillende ned ad Torvegade mod det røde lys ved Christianshavns Torv i København.

Lyset bliver grønt, og en del af cyklisterne speeder op og stryger let gennem krydset. Omkring 50 cyklister når med over, mens de sidste må holde tilbage, da lyset igen bliver rødt.

20 meter længere nede ad vejen holder en anden stor gruppe af cyklister - også for rødt.

LÆS ARTIKEL

Reelle cykelkøer er blevet dagligdag. Men det skal være slut, mener byens teknik- og miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard (SF).

»Det skal være hurtigere at krydse byen på cykel. Man skal ikke stoppe op hele tiden på grund af for mange cyklister. Der skal være et bedre cykelflow’,« siger han til metroXpress og remser nogle konkrete løsningsforslag op:

LÆS ARTIKEL

»Vi skal have sikrere ruter, bredere cykelstier, grønne bølger for cykler og flere cykelparkeringspladser.

Hos Dansk Cyklist Forbund savner direktør Jens Loft Rasmussen, at der bliver bedre plads til social cykling’:

»Det største problem er, at man ikke kan køre og tale samtidig. Det kræver en cykelsti i tre spor. To spor, hvor man kan køre og snakke, og så et overhalingsspor.«

LÆS ARTIKEL

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden