Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: FRANDSEN FINN
Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Send børnene sikkert af sted på to hjul

Færre og færre forældre tør lade deres børn cykle i trafikken. Få gode råd til hvordan du slipper børnene løs med god samvittighed.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På mandag begynder den landsdækkende børnemotionskampagne ’Alle børn cykler’. I år er over 147.000 skoleelever tilmeldt konkurrencen om at cykle til og fra skole så mange dage som muligt, i de to uger kampagnen varer.

Deltagerantallet slår rekord, men ellers er der blevet længere mellem de børn, der bruger cyklen som transportmiddel til skolen i det daglige. I 2009 viste en undersøgelse fra Cyklistforbundet, at i gennemsnit 45 procent af landets skolebørn cykler til og fra skole, og det er cirka 20 procent mindre end i Danmarks Statistiks børneundersøgelse fra 1993.

I de yngste klasser er det kun 28 procent, der cykler, og af resten bliver to ud af tre kørt i bil, viser Cyklistforbundets undersøgelse.

Jo tidligere desto bedre
»Det er ærgerligt, for jo tidligere man lærer at cykle, jo bedre en cyklist bliver man. Børn og unges cykelfærdigheder og trafikvaner har stor betydning for, hvordan de senere udvikler sig som trafikanter«, siger kampagnechef Loa Bendix fra Cyklistforbundet, som arrangerer ’Alle børn cykler’-kampagnen sammen med TrygFonden.

Andre undersøgelser viser, at cykling styrker både børnenes fysik, motorik, indlæringsevne, psykiske trivsel og sociale relationer.

LÆS ARTIKEL

»Cykling er vejen til sundhed, frihed og uafhængighed«, mener kampagnechefen.

Selv om den aktuelle cykelkampagne tager udgangspunkt i skolerne, fremhæver Loa Bendix, at det først og fremmest er forældrene, som skal sørge for, at deres barn bliver klar til at cykle og kan klare sig sikkert i trafikken.

Store børn lærer i flok
Ifølge færdselsloven må børn cykle uden en voksen ledsager, når de er 6 år, men det betyder bestemt ikke, at de er i stand til det, påpeger bl.a. Rådet for Sikker Trafik og Cyklistforbundet.

»Mange forældre er i tvivl om, hvornår deres barn er klar til selv at cykle i trafikken. Men børn er meget forskellige, så det er svært at give et entydigt svar eller udpege en bestemt alder. Dog ved vi, at hjernen først omkring 12-års alderen er klar til at overskue mange ting samtidigt, som man jo skal i trafikken. Men man skal selvfølgelig ikke sende en utrænet 12-årig ud på to hjul i rivende trafik, og omvendt kan yngre børn sagtens cykle på lettere trafikerede veje, som de kender godt«, siger hun.

Godt med en god cykel
Større børn, som endnu ikke er fortrolige med at cykle, lærer det hurtigt, hvis de er flere i en flok, f.eks. i form af cykeltræning med jævnaldrende, lyder Cyklistforbundets erfaring. Og så er en god cykel mere motiverende og sjovere at køre på end en ramponeret havelåge i forkert størrelse.

LÆS GUIDE

Men selv en cykel i den rette størrelse kan også være en opmærksomhedskrævende udfordring. Da Forbrugerrådets blad Tænk for nylig testede børnecykler, var en af konklusionerne, at børnecykler generelt er tunge, og det gør det sværere for børnene at håndtere dem. Børnecyklernes vægt svarer til, at voksne skal bakse rundt med en tung ladcykel, skrev bladet.

Ikke kun fare-fokus
Men lad nu ikke cykeltræning vokse til en panderynkende, problematisk sag, råder Cyklistforbundets kampagnechef:

»Det vigtigste er, at barnet kommer op på cyklen, lærer at køre på den og lærer de grundlæggende regler i trafikken. Og så skal man selvfølgelig være opmærksom på de lokale trafikale udfordringer, som har stor indflydelse på, hvor og hvornår barnet kan færdes sikkert som cyklist«, fastslår Loa Bendix, som har hjulpet Lørdagsliv med at samle en række råd om, hvornår og hvordan man hjælper sine børn ud i verden på to hjul.

Hun advarer især mødre mod at blive en slags bremseklods, som kun fokuserer på alle farerne. Det kræver nogle styrt at blive sikker på to hjul.

Giv den gas med farmand
»Send ungerne ud på cykel sammen med deres far. Det har jeg selv gode erfaringer med. Min mand kører ikke og råber pas på, pas på, ligesom jeg gør. Han ræser derimod om kap med børnene på sikre stier – det kunne jeg aldrig finde på!«, fortæller kampagnelederen.

LÆS ARTIKEL

I Cyklistforbundets undersøgelse mener næsten 30 procent af forældrene til børn, der ikke cykler, at børnenes skolevej er farlig eller utryg.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Hvis ens børn har en farlig cykelvej, kan man henvende sig til kommunen eller til Cyklistforbundet for at få nærmere rådgivning«, slutter Loa Bendix.

Læs mere om ’Alle børn cykler’-kampagnen på www.abc-abc.dk . Find inspiration til cykeltræning med børn på www.sikkertrafik.dk , www.trafikklub.dk , www.dcf.dk

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden