Producenterne vil ikke levere kabler, der kan klare det danske vintervejr, for så sælger de ikke så mange, fortæller en dansk cykelproducent.
Foto: LARS HANSEN

Producenterne vil ikke levere kabler, der kan klare det danske vintervejr, for så sælger de ikke så mange, fortæller en dansk cykelproducent.

Familieliv

Kulden fryser cykelkablerne til is

Cykelsmed: Ingen producerer kabler, der kan klare frost, længere.

Familieliv

Langt de fleste cyklister oplever det næsten hver dag i kulden: Kablerne fryser til, så gear sætter sig fast, og bremser blir uvirksomme eller blokerer.

»Og det er et problem, der ikke kan løses, sålænge producenterne ikke leverer kabler, der kan klare frost«, siger cykelsmed Kjeld Degn, der har værksted og butik på Jydeholmen i Vanløse.

»Det er faktisk livsfarligt, for ofte fryser et bremsekabel til, når man har kørt på cyklen et stykke tid - måske efter at man har taget cyklen ud af en varm kælder«, siger Kjeld Degn.

Han fortæller, at det heller ikke hjælper at montere nye kabler på en cykel, for ofte fryser de lige så hurtigt fast som de gamle.

LÆS ARTIKEL

Men det er der vel råd for. Kan man ikke bare anskaffe sig en anden type kabler?

»Næ det kan man ikke«, lyder det opgivende fra cykelsmeden, som har mere end 30 år på bagen og godt kan huske, da kablerne til håndbremsen var så rummelige, at det ikke var noget problem at dryppe olie ned mellem kablet og wiren.

»Sådan er det ikke idag. Idag laver de kablerne alt for stramme, og det er helt umuligt at undgå, at de fryser til med jævne mellemrum, når vi har frost som nu«, siger Kjeld Degn.

LÆS ARTIKEL

»Jeg har selvfølgelig også prøvet at smøre dem med nær sagt alt, også de specialmidler, som nogle måske forsøger at sælge netop til det formål, og jeg har endnu ikke oplevet noget, der virker. Det er et spørgsmål om, at kablerne er for stramme«, siger Kjeld Degn.

Cykelsmeden har mange gange forsøgt at få et svar fra grossisterne på hvorfor, men det har han ikke fået endnu.

Men noget må man da kunne gøre?

LÆS ARTIKEL

»Ja man skal tage sin cykel ind i varmen, så vil kablet hutigt komme til sig selv igen. Så skal man prøve, om man kan få noget kølervæske, låsespray eller andet tyndt smørende ned i kablet, og man skal være tålmodig og prøve længe, mens man lader kablet vandre frem og tilbage«, lyder anbefalingen.

»Og lad for alt i verden være med at forsøge at optø et frossent kabel med varmt vand. Så har du bare problemet senere, når vandet er kommet ind i kablet og fryser til is, så snart du er ude i kulden igen«, siger han.

LÆS ARTIKEL

Men selv om man får tvunget noget smøremiddel ned i kablet er det meget sandsynligt, at kablet fryser til en dag eller to senere, så faktisk skal man ifølge cykelsmeden være over kablerne konstant, hvis man vil sikre sig, at cyklen fungerer hele vejen til arbejde hver morgen.

Hos Dan Bike i Randers, der producerer såvel Centurion og Winther cykler, kan man godt forstå frustrationen hos cykelsmeden i Vanløse og giver ham ret i, at det er de stramme kabler, der er årsag til miseren.

LÆS ARTIKEL

»Vi ville gerne kunne montere nogle kvalitetskabler på vores cykler, som var rummelige nok til, at de ikke frøs om vinteren, men Shimano, som er det firma, der leverer de bedste kabler, fører ikke den slags, og det er jo logisk nok fordi de så sælger nogle flere af dem, siger koordinator hos Dan Bike, Andreas Jensen.

Det er da frækt at udnytte kunderne på den måde, for de fleste cykelsmede vil nok bare sige til kunderne, at de skal have et nyt sæt kabler, selv om det ikke løser problemet?

»Ja, det er helt vildt frækt, og som sagt ville vi gerne sælge et produkt, der kunne klare det danske vejr, men det er ikke på markedet«, siger Andreas Jensen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce