Du skal bare gøre sådan... Gymnasielærer Erik Levin og kantineleder Tina Carlsen hjælper hinanden med ligningerne. De er begge elever på et fynsk forældrekursus i matematik, som de tager for at bedre at kunne hjælpe deres respektive døtre med lektierne i 6. klasse.
Foto: MIRIAM DALSGAARD

Du skal bare gøre sådan... Gymnasielærer Erik Levin og kantineleder Tina Carlsen hjælper hinanden med ligningerne. De er begge elever på et fynsk forældrekursus i matematik, som de tager for at bedre at kunne hjælpe deres respektive døtre med lektierne i 6. klasse.

Familieliv

Forældre går i skole for at forstå børns lektier

Gratis læse- og regnekurser skal give far og mor færdigheder og selvtillid.

Familieliv

Hvad enten man er professor i dansk litteratur eller bilmekaniker kan lektielæsning med ungerne være en konfliktfyldt affære.

Men sværest er det for de familier, hvor far og mor læser, skriver eller regner så dårligt, at de end ikke kan hjælpe deres mindste skolebørn med lektierne.

Det er ikke bare en ydmygende og frustrerende situation for de voksne.

Nye regnemetoder forvirrer forældrene Det er også et tab for børnene, påpeger de skolefolk, der skræddersyr læse- og regnekurser til forældre.

En af dem er Jacob Hagn-Meincke i Odense, som i snart tre år har stået for forældrekurserne på Fyn: »Børn, som får støtte og opbakning derhjemme, har meget nemmere ved at lære de ting, skolen lærer dem end de børn, hvis forældre oplever, at de ikke slår til, og det er de forældre, vi gerne vil have fat il«, siger Jacob Hagn-Meincke, som er leder af FVU – Forberedende Voksenundervisning – på Tietgen Kompetencecentret i Odense.

LÆS ARTIKEL

Også det faktum, at det er mange år siden, man som forælder selv har siddet på (grund)skolebænken, spiller en rolle:

»Forældre vil ofte opleve, at de har svært ved at hjælpe deres børn med lektierne, dels fordi det er længe siden, de selv har gået i skole, dels fordi de metoder, de lærte i skolen, er ændret. Der er simpelthen en metodik til forskel, som gør det svært for os forældre at gennemskue opgaverne, og så ender det med frustration og dårlig stemning«, siger Jacob Hagn-Meincke.

LÆS ARTIKEL

Undervisning under FVU-ordningen er specifikt rettet mod voksne danskere med mangelfulde læse-, skrive- og regnefærdigheder.

Lær barnets skolebøger at kende
På forældrekurserne på Fyn tager man udgangspunkt i børnenes skolematerialer. Det vil sige, at en far med et barn i 2. klasse, arbejder med sit barns bøger og opgaver på 2. klasses niveau.

»Målet er, at forældrene skal kunne understøtte lektielæsningen, for når børn har svært ved lektierne, søger de hjælp hos deres forældre«, siger Jacob Hagn-Meincke.

LÆS ARTIKEL

Også i Århus kan forældre med skolebørn komme gratis på skolebænken.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ikke for at de skal kunne undervise deres egne børn, understreger lederen af Frit Oplysningsforbund (FO) i Århus, Torben Dreier, men for at de skal få indblik i metoderne og tænkningen i folkeskolen.

»Det handler ikke om, at forældrene skal lære deres barn at dividere, for det går som regel helt galt, fordi de blander sig i noget, som de ikke er kvalificeret til. Men mange forældre vil gerne støtte deres børn, og med disse kurser viser vi forældrene, hvordan de kan give deres børn den rigtige hjælp«, siger Torben Dreier.

Lektiekonflikt giver dårlig skolegang

At give den rigtige hjælp er helt afgørende for barnets skolegang, fremhæver forsker Adam Valeur Hansen, som har skrevet en afhandling om lektier i den danske folkeskole.

Og den rigtige hjælp består i skabe et godt lektiemiljø og hjælpe med at have skoleredskaberne i orden. Ikke ved at lege lærer hjemme ved spisebordet, understreger han.

LÆS ARTIKEL

»Al forskning viser, at forældre faktisk ikke bør gå ind i metodikken, altså hjælpe direkte med at dividere eller med at sætte kommaer, for de fleste kan ikke magte det og ender med at blive uvenner med barnet. Og vi ved, at dårlige oplevelser omkring lektielæsningen påvirker barnet negativt og bliver hæmmende for barnets udbytte af skolegangen«, siger Adam Valeur Hansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Barnet skal selv lære metoderne
Hvis barnet ikke magter divisionsstykker, skal man gøre læreren opmærksom på det.

»Det betyder jo, at læreren ikke lært barnet metoden, og så kan forældre tale med læreren om det frem for selv at begynde at lære barnet at dividere. Lektier er en del af undervisningen, og læreren kan ikke tillade sig at sende barnet hjem med opgaver, der er for svære, og så forvente, at forældrene klarer resten«, siger Adam Valeur Hansen.

Af samme grund er han ikke udelt begejstret for forældrekurserne.

»Hvis kursets mål er at give forældrene indblik i, hvad barnet laver i skolen og hvilke metoder, man bruger i skolen, er det godt. Men hvis kurset baserer sig på, at forældrene skal lege lærere hjemme, er det helt hen i vejret«, fastslår Adam Valeur Hansen.

Forældre støtter ved at følge med
At forældrenes støtte er vigtig, er der ingen tvivl om, fremhæver han.

»Al forskning viser, at det har stor effekt, hvis forældre støtter på den rigtige måde«, siger Adam Valeur Hansen.

Hvad er den rigtige måde?

»Det er at spørge ind til, hvad barnet arbejder med i skolen. Hvis man læser årsplanerne og følger med i det daglige, har man basis for en god dialog med sit barn. Der kommer ofte små ting frem i en helt almindelig dialog, som kan nuancere og motivere barnets viden, og mere skal der ikke til for at barnet føler en interesse og bliver motiveret«, siger Adam Valeur Hansen.

I forældreorganisationen Skole og Samfund er man begejstret for forældrekurserne:

»Det er en gave for skolen, at der er forældre, der går på de kurser. Vi ved, at eleverne lærer meget mere, når forældrene er interesserede. Kurserne giver forældrene en indsigt i, hvad der foregår i skolen, og det giver dem selvværd at kunne hjælpe deres børn«, siger foreningens formand Benedikte Ask Skotte.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden