Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

    Alt om Moderne kærlighed

FINN FRANDSEN (arkiv)
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

Seksualundervisning. Der skal professionalisme til, hvis niveauet i folkeskolernes seksualundervisning skal højnes.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sex & Samfund: Seksualundervisningen i folkeskolen halter stadig

Seksualundervisningen i folkeskolen er blevet bedre, men langt fra alle elever får tilstrækkelig god og målrettet undervisning, mener Sex & Samfund.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En ny undersøgelse foretaget af pigebladet Vi Unge viser, at knap hver sjette pige i alderen 11-16 år ikke mener, at de lærer noget nyt i seksualundervisningen.

LÆS ARTIKEL

Hos organisationen Sex & Samfund, som blandt andet står bag Sexlinien for Unge og den årlige seksualundervisningskampagne 'Uge Sex', genkender man resultatet af undersøgelsen, der lægger sig op af resultater fra undersøgelser, som organisationen selv har foretaget.

»Vi foretog for nylig en større undersøgelse af seksualundervisningen i grundskolen, som viste, at langt fra alle elever får tilstrækkelig god og målrettet seksualundervisning, fordi mange skoler ikke opfylder de obligatoriske mål på området«, fortæller Marianne Lomholt, leder af national afdeling i Sex & Samfund.

»Det er utrolig vigtigt, at man laver seksualundervisning, som møder eleverne i den virkelighed, de færdes i, som gør dem i stand til at stille kritiske spørgsmål til det, de oplever, og som styrker deres evner til at tage gode og sunde valg«, tilføjer hun.

Efteruddannelse og prioritering
Skal seksualundervisningen forbedres, mener Sex & Samfund på baggrund af deres undersøgelser, at der skal sættes ind på tre områder: lærernes efteruddannelse, prioritering fra skole og kommune og deltagelse i "Uge Sex" kampagnen.

»Efteruddannelse af lærerne øger deres viden om faghæfte 21, hvor rammerne for seksualundervisning bliver beskrevet. Det kan hjælpe dem til at komme hele vejen rundt, så det ikke kun er det mekaniske område, der bliver undervist i, men også følelser, relationer, værdier og rettigheder«, siger Marianne Lomholt og tilføjer, at der er samme gevinst at hente ved at deltage i "Uge Sex" kampagnen, da undervisningsmaterialet til kampagnen er tilrettelagt efter faghæfte 21.

LÆS ARTIKEL

Lærerne har dog også brug for at mærke, at området bliver prioriteret, og det har især tidligere været et problem.

»Under halvdelen af lærerne i vores undersøgelse følte, at skolens ledelse bakkede op omkring seksualundervisningen, og under hver fjerde lærer følte, at kommunerne gjorde noget for at styrke faget«, fortæller Marianne Lomholt.

Professionel tilgang

Sex & Samfund finder det dog ikke desto mindre bedst, at seksualundervisningen foregår på skolerne.

»Hvis lærerne tager udgangspunkt i faghæfte 21, får de en professionel tilgang til faget, der gør det muligt for dem at sætte nogle rammer op omkring seksualundervisningen, så de kan undervise i grænser og følelser uden personligt at involvere dem selv eller eleverne, men gennem brug af cases og opstillede situationer kan få talt om de emner, som eleverne er optaget af«, siger Marianne Lomholt og forklarer, at god seksualundervisning har vist sig at kunne være med til at forebygge mobning og øge trivslen i en klasse.

LÆS ARTIKEL

»Seksualundervisningen skulle gerne være med til at give de unge en forståelse for hinanden, så alle føler sig inkluderet, selv om man kun benytter sig af cases. Rigtig mange børn og unge føler sig nemlig anderledes, og det er vigtigt, at de finder ud af, at det er en helt normal følelse, som de fleste kender«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden