Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

    Alt om Moderne kærlighed

JAN GRARUP
Foto: JAN GRARUP
Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flere danskere begraves med et klik

Ordrerne vælter ind hos online-bedemand. Kunderne risikerer en discountoplevelse, lyder kritikken.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det meste kan efterhånden bestilles på nettet. Du kan bestille dagligvarer til døren, den billigste flyrejse, og nu kan du også booke en bedemand online.

Og det er blevet populært at bestille en begravelse over nettet. Det viser tal fra bedemandsbutikken BedreBegravelse.dk, der har eksisteret siden oktober 2010.

Ifølge stifter Per Holm, har det internetbaserede bedemandsfirma siden da stået for 2.584 bisættelser og begravelser. Et antal der svarer til 22 om ugen. Og det begejstrer Per Holm, at firmaet er blevet taget godt imod af danskerne.

LÆS OGSÅ

»Siden forretningens opstart er det gået ganske godt. Vi har virkelig haft meget at se til, og det skal vi selvfølgelig ikke klage over«, siger han.

Til sammenligning står Danske Bedemænd, der er landets største bedemandsforening med 130 hovedforretninger, for lidt over 4 begravelser om ugen per forretning. Et antal, der baserer sig på foreningens 29.146 årlige begravelser.

Presser prisen ned
På BedreBegravelse.dk kan pårørende vælge alt fra rustvogn, kirker og urner til blomsterpynten på gravstenen. Med få klik kan man lægge det ønskede i indkøbskurven og se den samlede pris øjeblikkeligt.

Ifølge Per Holm er BedreBegravelse.dk et billigere alternativ til de traditionelle bedemænds priser. Der har manglet konkurrence og synlige priser blandt bedemændene, mener han.

Den holdning deler chefkonsulent i Forbrugerrådet, Martin Salamon. Han mener, at konkurrencen fra net-bedemændene er positiv for branchen.

»Den øgede konkurrence presser prisen ned og giver desuden forbrugerne endnu en mulighed for at vælge en anden bedemand«, siger han.

Ifølge Martin Salamon vil mange personer fortsat have et behov for personlig rådgivning, mens internetsiderne retter sig mod mere bevidste målgrupper.

Netop den personlige rådgivning er de lokale bedemænds styrke mener sognepræst i Vor Frue Kirke i Svendborg, Anne Grete Thestrup. Selv om internetbaserede bedemænd gør den praktiske del af begravelsen nemmere, er det personlige møde utrolig vigtigt for mange mennesker.

»Efter tabet af en nær person, kommer den lokale bedemand til at blive en tryg person, som man har tilknytning til, og det er der helt klart nogle, som reagerer rigtig positivt på«, siger hun.

Det er Louise Lund Simuyemba, sociolog og forsker i menneskets forhold til døden ved Aalborg Universitet, enig i. Hun forventer dog, at danskerne får flere online-bedemænd fremover.

»Der vil formentlig dukke flere begravelsessider op, fordi de yngre generationer er opvokset med nettet og gerne vil sætte et individuelt præg helt ind til den sidste afsked«, siger Louise Lund Simuyemba og vurderer:

»En online-bedemand kan være fint for dem, der har mulighed for at bearbejde deres sorg ved at tale med et godt netværk. Men hos dem, der ikke er afklarede, kan der gå følelsesmæssige tanker og sorgbearbejdning tabt«.

Per Holm fra BedreBegravelse.dk er enig i, at det er nemmere at bestille begravelsen via nettet, når man i forvejen er afklaret.

»På en halv time kan du foretage bestillingen uden at skulle sidde og dele din sorg med os. Det er dig selv, og ingen andre, der bestemmer«, siger han.

Konkurrenter frygter kompromis

I brancheforeningen har lokale bedemænd flere betænkeligheder over for internetbedemænd. Det kan svække kundernes tillid til branchen, lyder det.

»Folk lader sig friste af den billige pris, men ofte viser det sig at være en discountoplevelse«, siger Danske Bedemænds landsformand, Knud Larsen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han frygter, at personer kommer til at mangle rådgivning, tryghed og støtte - og det kan sætte spor for livet.

»Det er en meget følsom oplevelse at miste én man holder af. Man skal være meget varsom. Det sidste farvel kan man aldrig gøre om igen«, siger Knud Larsen.

LÆS OGSÅ

Og når man bestiller begravelsen online, fravælger man også rådgivningen, mener Michael Ørskov, der er bedemand og lokalafdelingsformand i Region Øst for Danske Bedemænd.

»Det er trist for de pårørende, der ofte oplever deres første begravelse, fordi de ikke ved, hvilke muligheder de har i forhold til at lægge ting i kisten og pynte den«, siger Michael Ørskov.

Han mener, at bedemandssuccesen på nettet er et krisefænomen, der kun vil vare krisen ud - og betegner kunderne som lette ofre for ugennemsigtig prisforvirring.

»Det fremgår på nettet, at man kan spare 5.000 kroner på en begravelse, men de fleste lokale bedemænd kan godt matche deres tilbud. Så man skal sikre sig at holde internetprisen op mod en lokal forhandler«, pointerer Michael Ørskov.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden