Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

    Alt om Moderne kærlighed

 SØREN SCHNOOR
Foto: SØREN SCHNOOR

Vejrmodstand. Cyklisterne skal ikke kun kæmpe med dårligt vejr om vinteren. Den kolde, tørre luft er også med til at sætte tempoet.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Derfor er det hårdere at cykle i koldt vejr

Kold luft er beviseligt hårdere at cykle i end varm luft.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det kan være svært at finde motivationen til at sætte sig op på cyklen, når temperaturen ligger omkring frysepunktet, vejene er skøjteglatte og vinden bider i kinderne.

Ifølge DMI er det dog ikke kun de oplagte gener som ekstra lag tøj og glatte veje, som gør cykelturen vanskeligere om vinteren. Den kolde luft yder betydelig større luftmodstand end den varme, fugtigere luft, vi er beriget med om sommeren.

SE GUIDE

»Det skyldes, at den kolde luft har en højere massefylde end den varme. Den er så at sige tungere end den varme«, fortæller Niels Woetmann Nielsen, meteorolog hos DMI, og forklarer, at det primært skyldes de lave temperaturer, men at mængden af vandmolekyler i luften også er afgørende for luftens massefylde.

De lavere temperaturer om vinteren får luftens massefylde til at stige. Det vil sige, at tætheden i luften øges, jo koldere det er. Samtidig er vinterluften mere tør en sommerluften, da den kolde luft ikke kan indeholde lige så mange vandmolekyler som den varme, og da luftmolekylernes massefylde er højere end vandmolekylernes, vil mængden af vandmolekyler også få indflydelse på luftens samlede massefylde.

Tager man alle andre faktorer såsom blæst, påklædning og udstyr ud af ligningen og forestiller sig en cyklist, der kører samme strækning i først kold, tør luft og bagefter varm, fugtig luft, vil første tur opleves som hårdere, da luftmodstanden er større.

Helt konkret oplyser DMI, at den procentvise forskel i luftmodstanden fra 0 til 20 grader ved cykling i samme hastighed er på 7 procent.

Sommervejr er cykelvejr

Det optimale cykelvejr er derfor vindstille, varmt vejr med en høj luftfugtighed.

»I sådan et vejr vil det føles lettere at cykle«, siger Niels Woetmann Nielsen.

»Man vil dog formentlig komme til at svede mere, fordi man på grund af luftfugtigheden ikke har nær så nemt ved at komme af med sit vand - men det er en helt anden historie«, tilføjer han.

SE BREVKASSE

Selv om vi nærmer os foråret og varmere vejr, vil der dog gå lidt tid, før cyklisterne kan få glæde af en lettere, fugtigere luft.

»Man vil nok ikke kunne mærke forskellen ved en temperaturstigning på én grad, men når temperaturen er kommet op på 10 grader, vil man måske godt kunne mærke en forskel«, siger Niels Woetmann Nielsen.

Indtil videre må cyklisterne dog fortsætte kampen med den højere luftmodstand, men med lidt god vilje vil temperaturen allerede i slutningen af næste uge snige sig op omkring de 10 grader - og tage en mildere luftmodstand med sig.

Kilde: DMI

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden